“Vores business – hospitality – er mere kompleks end for eksempel TikTok og Instagram, det tager lidt mere tid at nå vækst”
Mews CEO Matthijs Welle er i Strawberrys hovedkvarter i Oslo, når han opretter forbindelse til Teams. Bag ham hænger røde gardiner, der leder tankerne hen på en natklub.
I elleve et halvt år har hollænderen været administrerende direktør hos Mews. Han kom til seks måneder efter, at Richard Valtr grundlagde virksomheden i Prag. Mews forretningsidé er at udvikle et datasystem (Property Management System), der giver dig mulighed for at lukke hotelreceptionen ned og samtidig få mere kontrol over dine gæster. Fra begyndelsen kun for Richard Valtrs eget hotel i Prag.
Det lykkedes Mews at få omkring to procent af verdens hoteller til at blive kunder og bruge Mews til at få mere kontrol over gæsterne og tilbyde en mere problemfri service.
Det langsigtede mål er klart.
– Jeg er i gang med at skabe og udvikle det bedste cloud-baserede hotelsystem i verden, siger Matt Welle og smiler på en måde, som kun en kommende startup-milliardær kan gøre.
– Hvorfor gik Strawberry over til os? Jeg tror, Strawberry indså, at det er ekstremt dyrt at udvikle sit eget system, der konstant skal opdateres.
Navnet Mews er et engelsk udtryk og betyder området for serveringspersonalet, altså groft sagt backoffice. Tanken er, at systemet skal fungere som Apples styresystem. Så som en ramme og når du først er inde i Mews univers, kan du fylde 850 løsninger for at få et bedre overblik over dit hotel, alt fra Booking.com til Atomize til check-in-check-up systemer til…
Mews ønsker ikke at kalde tjenesterne apps. Men systemet er designet til at fungere perfekt på mobilen, men det fungerer selvfølgelig lige så godt på desktop.
Systemet skal være ekstremt nemt at lære og er ikke baseret på hotelværelser men på gæsternes behov og kunderejse.
Mews bedste marked lige nu er Holland. Der bruger hvert femte hotel systemet. I Norden er det samme tal hver tiende, men når udrulningen af Strawberrys 230 hoteller er færdig om to år, vil vores del af verden indhente Matt Welles hjemland.
I Mews fødeland, Tjekkiet, er de ikke nået så langt. Forklaringen er, at arbejdskraft er billigere i Østeuropa end i Vesten.
– Du vil hellere hyre en person til receptionen end at tage vores system ind. De er heller ikke ligeså fortrolige med “skyen” som et opbevaringssted for data. Norden er mere klar til os, forklarer Matt Welle.
Mews har to store konkurrenter i Norden, cloud-tjenesten Visbok, som eksempelvis ESS Group bruger, og Opera, som Scandic samarbejder med. Sidstnævnte system er udviklet af Larry Ellisons firma Oracle og har siden halvfemserne været en del af Nordens største hotelkæde.
Matt Welle havde et møde med Scandic for et par uger siden, men tror der går et stykke tid før de er på kundelisten.
– Det er en proces, der tager flere år at få så stor en kunde ind. Vi arbejder i en branche, der tager tid at flytte, siger Matt Welle.
For små hoteller under 20 værelser kan Mews ikke tilbyde noget af værdi. (“Der er for mange, der konkurrerer med os der, fra Excel til mindre spillere.”)
Det første niveau af Mews er et system for hoteller op til 50 værelser. Næste niveau er fra 50 værelser op til 500 værelser.
– Det er her, det begynder at blive spændende.
Det sidste niveau er forretning og henvender sig til kæder som Scandic eller Matt Welles gamle arbejdsgiver Hilton. Antallet af værelser er kernen i Mews betalingsmodel. Et normalt hotel med 50 værelser betaler 500 euro om måneden for systemet.
Men Mews ønsker ikke at blive et system for restauranter.
– Vi kan ikke hjælpe Starbucks, vi arbejder udelukkende med hotelrestauranter.
Ligesom mange andre store SaaS-virksomheder, kører Mews med underskud. Men det er ikke et stort problem lige nu, for sidste år modtog de venturekapital fra svenske Kinnevik og Goldman Sachs. De to investorer investerede knap 2 mia.
Matt Welle beskriver forholdet til Kinnevik som godt, i sidste uge mødte han investeringschef Akhil Chainwala, der sidder i Mews bestyrelse. Så han har investeret en halv milliard i Mews og nu ejer Kinnevik 5 pct.
Den seneste investering på to milliarder varer i 2,5 år. Næste efterår overvejer de at tage mere kapital ind.
– Vores forretning – gæstfrihed – er mere kompleks end for eksempel TikTok og Instagram, det tager lidt længere tid at nå vækst, siger Matt Welle.
Lige nu vokser Mews med 50-70 procent om året. Hvis virksomheden holdt op med at investere alt i vækst, udvikling, salg og markedsføring, ville det give overskud ifølge Welle. Om syv til ti år skulle Kinnevik gerne modtage udbytte af sin investering.
Så foretrækker Matt Welle, at Mews bliver noteret.
– Jeg brænder for at arbejde med virksomheden. Jeg er “kun” 41 år og har meget tid tilbage i min pipeline.
En anden mulighed er, at Mews bliver købt op af en større spiller. For eksempel Booking, et firma grundlagt i Holland, men Matt Welle tror slet ikke på denne overtagelseskandidat, når det kommer til B2B.
– Det er ikke alle, der synes, de gør et godt stykke arbejde for hospitality industrien. De og Expedia har nærmest monopol. De tager 18-25 procent af omsætningen på hver booking. Hvis et hotelværelse koster 200 euro, går 50 til OTA’erne og for det får hotellet ikke engang en e-mailadresse til kunden. Men samtidig må man sige, at de har været innovative og skabt en masse forretning for hotellerne, siger Matt Welle.
I dag har Mews 2 procent af det globale marked. Målet er selvfølgelig at blive den største spiller i verden. I Europa er folk kommet længst. 80 procent af kunderne er her. 15 procent er i USA. Den resterende procentdel findes i Australien og New Zealand.
– USA er vores største fokus lige nu. Derfor er Richard Valtr flyttet til New York. De store aktører har hovedkontor i USA.
Mews har åbnet et kontor på Manhattan, omkring halvfjerds mennesker arbejder i hele USA. I alt arbejder 850 mennesker på Mews. Den største gruppe, 300 personer, arbejder i Prag med udvikling og finansiering. Resten er spredt ud, men ikke alle har en arbejdsplads at gå til. 30 procent af medarbejderne arbejder hjemmefra.
– Vores London-kontor er et af de mest tomme, selvom der arbejder 150 mennesker der. Det er så dyrt at bo i London, at de fleste flytter ud af byen i stedet for at leje et lille, meget dyrt værelse. Hvis du bor mere end to timer væk fra et kontor, kan du arbejde hjemme, siger Matt Welle.
Matt Welle ser ikke ud til at se nogen problemer i at opbygge en virksomhedskultur på denne måde.
– De mennesker, vi ansætter, er så kloge og ambitiøse, at de kan klare deres eget ansvar. Vi stoler på dem og ønsker at være fleksible.
Med støtte fra al den data, der kommer ind i systemet, rapporterer Mews fire gange om året om, hvordan hotelbranchen klarer sig i verden. Her er et eksempel på data fra Mews.