“Det var ingen overraskelse, at Booking Holdings i november 2021 ønskede at købe Etraveli Group fra venturekapitalselskabet CVC Capital for 12 milliarder DKK”
EU er blevet skærpet de seneste år. Mange af os klappede, da den danske præstedatter og stjernekommissær Margrethe Vestager slog ned på de store platformsgiganter, så milliardbøderne var øredøvende.
Men spørgsmålet er, om vi skal fejre, at EU-kommissionen nu stopper Bookings køb af Etraveli? Og hvis stoppet bliver så vigtigt?
Det var ingen overraskelse, at Booking Holdings i november 2021 ønskede at købe Etraveli Group fra venturekapitalselskabet CVC Capital for 17 milliarder SEK. De to virksomheder supplerer hinanden, deres markeder overlapper mistænkeligt lidt, og de samarbejder desto mere.
Booking Holdings har en række velkendte brands inden for digitale hotel- og bilbookings- og prissammenligningssider, såsom Booking.com, Rentalcars, KAYAK, Agoda, Open Table og Priceline.
“At kunne booke flyrejsen, bilen i lufthavnen og et hotel problemfrit på samme sted er en drøm for kunden”
Etraveli har blandt andet Gotogate, My Trip, Seat24 og SuperSaver. Flygresor.se er ikke inkluderet i handlen.
Booking er således en gigant inden for digitale hotelbookinger og Etraveli en tumult i booking af flyrejser, som de allerede samarbejder om.
EU-Kommissionens foreløbige undersøgelse viste ikke overraskende, at Booking gennem opkøb af en stærk OTA-aktør inden for flyrejser kunne få en dominerende stilling på markedet.
I sidste uge bookede jeg et hotelværelse på Grupotels side, flybilletter på Norwegians side og en lejebil på Rentalcars side. En helvedes masse surfing og betaling til venstre og højre kort sagt.
At kunne booke flyrejsen, bilen i lufthavnen og et hotel problemfrit på samme sted er en drøm for kunden. Du ser ikke og bliver ikke generet af de gebyrer, som Booking og Etraveli opkræver.
Men selvfølgelig var Booking blevet stor, hvis kommissionen havde sagt ok.
I stedet besluttede EU sidste efterår en dybdegående gennemgang af konsekvenserne af den planlagte fusion for marked og kunder. Under gennemgangen tjekkede EU interne dokumenter, indsamlede information om markedet og indtog synspunkter om handlen fra konkurrenter og ikke mindst hotelbranchen, der ikke mangler lobbyister i Bruxelles.
I juni underrettede Kommissionen aktørerne om sine konklusioner i sin “klagepunktsmeddelelse”. Der står, at:
- Aftalen styrker Bookings dominans og svækker små aktørers forhandlingsposition på et marked, hvor konkurrencen i forvejen er begrænset.
- Det giver Booking mulighed for at vokse ind i rejsebranchen og betyder, at virksomheden bliver sværere at udfordre.
- Det øger adgangsbarriererne og gør det sværere for OTA-virksomheder at udvikle en kundebase, der også kan bære hotel-OTA’er.
- Det giver Booking mulighed for at øge sin onlinetrafik og derved øge sine hotelbookinger.
- De øger omkostningerne for hotellerne og dermed måske for slutkunderne.
Bookings gjorde selvfølgelig indsigelse mod kommissionens konklusioner og har haft mundtlige drøftelser om aftalen, uden resultat. I mange tilfælde fører sådanne afsluttende forhandlinger normalt til, at handlen formindskes ved salg af de af virksomhedernes aktiviteter, der kan være konkurrencebegrænsende for konkurrenter eller nye aktører.
Booking skal nu lade EU-domstolen undersøge spørgsmålet og kan derefter appellere til EU-domstolen. Det kan tage flere år, før en endelig beslutning er truffet.
I mellemtiden vil Booking og Etraveli formentlig fortsætte med at uddybe deres samarbejde, så vidt konkurrencelovgivningen tillader det. Hverken vi som kunder eller hotelejerne vil mærke nogen forskel.