Den godkendte ReFuelEU-luftfartsforordning vil kræve, at flyselskaberne øger deres brug af bæredygtige brændstoffer til flyvninger, der afgår fra EU-lufthavne (kendt som blandingsmandatet) fra 2025.
Flyselskaber skal sikre, at 2 procent af brændstoffet kommer fra bæredygtige kilder i 2025. Målet vil derefter stige til 6 procent i 2030, 20 procent i 2035 og derefter 70 procent i 2050.
Fra 2025 vil flyselskaber også kunne markedsføre flyvninger med EU-mærke for miljøpræstation. Mærket vil angive det forventede CO2-fodaftryk pr. passager samt den forventede CO2-effektivitet pr. kilometer, hvilket giver passagerer og selskaber mulighed for at sammenligne CO2-fodaftrykket for flyvninger, der drives af forskellige flyselskaber på samme rute.
MEP José Ramón Bauzá Díaz sagde: “Dette er et enormt skridt i retning af dekarbonisering af luftfart. Det er nu på tide, at EU’s regeringer implementerer de nye regler og støtter industrien for at sikre en omkostningseffektiv udbredelse af bæredygtige luftfartsbrændstoffer i hele Europa. som opfyldelse af EU-mål. Der er ingen tid at miste. I en kompleks og konkurrencepræget verden tror jeg fuldt og fast på, at ReFuelEU er en fantastisk mulighed for at positionere EU som en global leder inden for produktion og brug af SAF.”
Europas fem førende luftfartssammenslutninger – A4E, ACI Europe, ASD, CANSO Europe og ERA – hilste også vedtagelsen af ReFuelEU velkommen og hyldede det “et vigtigt og rettidigt skridt” i realiseringen af European Green Deal-initiativet om at gøre kontinentet CO2-neutralt inden 2050.
“Mens EU-investorer og industrielle partnere nu har modtaget et klart signal om at frigøre deres investeringer … opfordrer den europæiske lufttransportsektor kraftigt til en bredere promovering af SAF rundt om i verden,” sagde sammenslutningerne i en erklæring og tilføjede, at ReFuelEU-luftfartsforordningen bør være “suppleret med yderligere incitamenter” til at opskalere SAF-produktion og -brug i Europa.
EU-landene skal nu godkende direktivet, før det kan vedtages i lov.