”Det er så hele området herovre, der skal laves om.”
Per Egebæk Have laver animeret en grov cirkelbevægelse med venstre arm i takt med ordstrømmen.
”Og den nye terminalbygning skal så erstatte den her,” forklarer han videre.
Formanden for Bitten & Mads Clausens Fond (BMC), der ejer Danfoss, er en af hovedpersonerne bag den omkalfatring, som landets sydligste lufthavn nu skal gennemgå i de kommende 10 år.
Planerne indebærer en gennemgribende ændring af Sønderborg Lufthavn, en investering på et trecifret millionbeløb og et passagertal, der skal fordobles.
Per Egebæk Have fortæller engageret om planerne sammen med Erik Lauritzen (S), borgmester i Sønderborg Kommune, og direktøren for lufthavnen, Christian Berg.
”Vi blev enige om at gøre noget radikalt – også for at vise omverdenen, at vi rent faktisk mener det,” fortæller Erik Lauritzen.
Tre etaper
Konkret skal der nu postes 212 mio. kr. i at skabe store forandringer for lufthavnen på Kær Halvø.
Halvdelen af pengene kommer fra ejerkommunens kasse, den anden halvdel fra BMC-fonden. Sammen ejer kommunen og fonden lufthavnen.
”Når vi gør det her, kigger vi meget langt frem. I det her tilfælde 10 år,” siger Per Egebæk Have fra BMC om investeringen.
Det grundlæggende formål i BMC er at støtte projekter til gavn for Danfoss – i dette tilfælde at styrke infrastrukturen omkring milliardkoncernen på Als.
Investeringen bliver den største i lufthavnens historie og skal i udgangspunktet foregå over tre etaper, forklarer han videre.
I den første etape står flere områder af lufthavnen over for en ”modernisering”, heriblandt etablering af nyt banelys til landingsbanen og andre ting, der skal understøtte, at man kan efterleve en række EU-krav.
Den anden etape, der skal skabe den største forandring, handler om opførslen af en ny terminalbygning. Den skal BMC stå for at finansiere og etablere for derefter at leje den ud til lufthavnen.
Endelig indebærer den tredje og foreløbig sidste etape etableringen af det, Christian Berg betegner som en ”airport village”. Et område i forlængelse af lufthavnen, hvor virksomheder kan etablere sig med kontorer, lagerhaller eller andet – et koncept, som bl.a. kendes fra Københavns Lufthavn.
De første to etaper skal efter planen igangsættes i løbet af næste år og skulle gerne kunne løbes færdigt i 2027. Præcis hvornår man kan tage hul på det, afhænger imidlertid af, hvornår lokalplanen kan blive godkendt.
”Det tager jo gerne noget tid, sådan noget – og en nødvendig accept,” siger Per Egebæk Have og kigger over på Erik Lauritzen med en krusning i mundvigen.
En kommentar, som får borgmesteren til at trække lidt på smilebåndet.
Danfoss er den absolutte rygrad i det erhvervsliv, der er at finde i Sønderborg kommune. Derfor er samarbejdet mellem netop BMC og kommunen også ganske tæt, hvorfor interessen i at få moderniseret og udvidet lufthavnen derfor også er gensidig hos begge parter.
”Det handler om at sikre, at vi ikke skal mødes med vores kunder og leverandører et andet sted i en anden geografi – typisk København. Her har lufthavnen en afgørende betydning,” konstaterer Per Egebæk Have.
Den overvejende aktivitet i Sønderborg Lufthavn består da i dag også af erhvervsflyvninger til og fra København.
Men det er planen at ændre dette.
Et bedre mix
Samtidig med at selve lufthavnen skal ændres, lægger man i forbindelse med investeringen også an til at ændre strategien markant.
”Vi skal have et mindre sårbart passagermix,” siger Christian Berg.
Her er man klog af skade, efter coronakrisen har stækket erhvervsrejser bredt i luftfarten, hvor onlinemøder hurtigt blev langt mere udbredt, og da forretningsrejser med fly ikke altid er comme il faut ud fra et klimaperspektiv.
Ifølge Christian Berg er 8 ud af 10 passagerer, der i dag letter fra Sønderborg, erhvervsrelateret trafik. Sammenlignet med 2019 – det sidste år inden coronakrisen – ventes passagertallet for 2023 at ende i indeks 83-84. Det skyldes netop, at forretningsrejserne ikke er vendt tilbage i samme omfang som fritidsrejserne efter corona.
”Vi er nødt til at stå på flere ben, og det er også det, vi dimensionerer lufthavnen efter,” tilføjer lufthavnsdirektøren.
I forbindelse med den trecifrede millioninvestering har man således også sat en målsætning om at lægge et ciffer mere på passagertallet.
Konkret sigter man nu mod at have 150.000 årlige rejsende igennem lufthavnens terminal i 2032. Det vil være en fordobling af de knap 75.000 passagerer, som var igennem i rekordåret 2019, og godt en tredobling af de ca. 50.000 passagerer, som man venter at få igennem i løbet af i år.
”Vi ser det tredelt,” understreger Per Egebæk Have.
”Først skal vi tilbage og ramme det gamle tal. Og for at nå videre end det er der to yderligere segmenter, vi må fokusere på.”
De to andre ben, som skal danne passagergrundlaget sammen med de erhvervsrejsende, er charterflyvninger og udvidelse af rutenetværket.
Sidstnævnte kunne eksempelvis være at etablere flyvninger til enten Frankfurt og Amsterdam, to knudepunkter for den europæiske luftfart, nævner BMC-formanden som eksempler.
Sønderborg Lufthavn har allerede taget hul på chartersegmentet, og i sommerprogrammet i 2024 vil der for første gang være en indkommende rejseoperatør at finde på landingsbanen. En østrigsk turoperatør med base i Graz, oplyser Christian Berg.
”Det har vi store forventninger til, og vi er også i dialog med andre lande om at sende ind,” tilføjer han.
Læs hele artiklen på MOBILITYWATCH