Besøgstallene på de københavnske hoteller bevæger sig nu opad igen efter et par sløje år med corona. Store kongresser og messer kan være nøglen, hvis indtjeningen på erhvervsturisme skal boome. Det skriver Børsen.
“Det er et rigtig interessant marked, ikke bare for oplevelsesindustrien, men også for de afledte markeder,” siger Jeppe Møller-Herskind, kommerciel direktør i brancheorganisationen HORESTA.
Han uddyber, at København kan blive en attraktiv kongresby med effektiv infrastruktur, kulturelle tilbud og attraktive restauranter. Yderligere ser Jeppe Møller-Herskind potentiale i de mange nye hotelværelser.
“Når man afholder kongresser i Danmark, bliver der aktiveret en lang værdikæde. Den starter, når man lander i lufthavnen, og fortsætter, når man sætter sig ind i en taxi, indlogerer sig på et hotel eller tager ud og spiser,” siger Jeppe Møller-Herskind.
Han fremhæver også, at aftrækket på at afholde kongresser generelt er blevet kortere. Selvom kongresserne kan sætte gang i en lang værdikæde og få betydning for mange branchers indtjening, stiller de kortere aftræk større krav til mødebookerne om at få kongresserne i hus.