TAP er som Finnair og SAS rester fra dengang, hvor ethvert land med respekt for sig selv ville have et nationalt “flagskib”. Efter et par hårde pandemiår gennemgår virksomheden nu en rekonstruktion med EU-støtte. Omfanget af omstruktureringen siges at balancere omkring 24 milliarder DKK.
Oprydning og genopbygning af virksomheden er en forudsætning for den længe varslede delprivatisering, som regeringen planlægger. Salgsprocessen skulle starte allerede i juli, men er nu udskudt til senest oktober. De tre vigtigste interesserede parter siges at være IAG, Lufthansa og Air France/KLM.
Nu kommer halvårsresultatet som godt nyt for sælgerne. Efter at have haft et nettounderskud på en halv milliard kroner i løbet af 1. kvartal, kan TAP nu for første gang siden pandemien rapportere et halvårsresultat på en kvart milliard.
Selskabet transporterede 7,6 millioner passagerer i løbet af første halvår og hævder at have en god bookingsituation til efteråret. Det er næsten det samme trafikniveau som i 2019.
TAP er omtrent på samme størrelse som SAS og omsatte for over 13 milliarder DKK i første halvår, en stigning på 1,5 milliarder DKK i forhold til 2022. Bruttoavancen (ebitda) landede omkring 2,5 milliarder DKK, hvilket giver en brutto margin på 20 pct.
Den kvarte million på sidste linje kan virke marginal, godt én procent af omsætningen, men det er første gang i fire år, at TAP har haft overskud i første halvår.