Mange har sikkert set Monarch på standpladsen i Palma eller Las Palmas. Det britiske charterselskab var stort på middelhavsdestinationer, men indstillede driften i 2017. For nylig planlægger en gruppe investorer at genoplive virksomheden.
Mexicana var også store, indtil de gik konkurs i 2010. Nu satser den mexicanske regering via sit forsvarsministerium på en ny start. Selskabet planlægger at begynde at flyve til efteråret med ti Boeing 737-800.
Global Airlines er blevet præsenteret for de britiske medier som et nyt foretagende. Det bakkes op af James Asquith, administrerende direktør for rejsesiden Holiday Swap og den yngste person til at besøge alle lande i verden, men mange detaljer er tilbage.
Ghana Airlines er landets nye “flagship” med fuld støtte fra regeringen. Selskabet har til hensigt at betjene London og New York med Boeing 787 Dreamliners og regionale ruter med Dash 8-400.
Air1 i Iran har planer om at starte i år og åbnede en hjemmeside, der viser en 737-400, men ellers er informationen yderst sparsom.
Silk Avia i Usbekistan er derimod i luften med en række ATR-72’ere, der flyver indenrigs i det store øde land.
City Airlines er en filial af Lufthansa med base i München. Ifølge hjemmesiden er planen at flyve “til møder eller stranden” inden for Europa, men hverken ruter eller flåde er blevet præsenteret.
JetSmart i Colombia skal placere tolv Airbus A320 i Bogota og har fået tilladelse til at flyve 27 ruter inden for landet, men har annonceret planer for ruter til nabolande som Peru.
Yazd Air i Iran har to gamle Airbus A310 og to BAe 146 til indenrigsflyvninger, men planlægger ruter til Tyrkiet og Indien.
ESAV Airlines er et lille regionalt selskab i Ecuador, der er specialiseret i at betjene de tre lufthavne på Galapagos-øerne med en Islander og en Piper Seneca.
Air Moana er et fransk selskab, der er specialiseret i at flyve mellem øerne i Fransk Polynesien med et par ATR-72’ere.
Sky Vision Airlines i Egypten flyver siden nytår med en Airbus A320 og engagerer sig i leasing eller en form for ACMI.
Centrum er et nyt selskab i det deregulerede Usbekistan med to Airbus A320 og to Boeing 737-800. Selskabet sigter mod international ekspansion og håber at have 20 fly inden udgangen af året og 100 inden 2026.
Air Samarkand er endnu et selskab i Usbekistan, der har søgt om tilladelse til 14 ruter med nogle Airbus A320’ere, primært til Rusland, men også til Tyrkiet og De Arabiske Emirater.
Aerus er et mexicansk selskab, der flyver regionalt med Cessna Gran Caravan og Sky Courier, men har bestilt 30 elektriske Alice fra Eviation.
Listen er ikke komplet og vil blive genopfyldt i løbet af efteråret.