VG skriver om en Facebook-gruppe kaldet “Booking.com betaler ikke sine værter”, som i skrivende stund har godt 1.500 medlemmer..
Virksomhedens gæster betaler for deres overnatninger til Booking.com, som trækker en kommission, inden resten overføres til det selskab, der arrangerer overnatningen.
Ifølge BBC foregår der planlagt vedligeholdelse i virksomhedens it-systemer, hvilket betyder, at mange virksomheder nu ikke får deres penge. Vedligeholdelsen har taget meget længere tid end forventet, og dermed er en del betalinger til mindre turistvirksomheder også forsinket – midt i højsæsonen.
– De har en enorm magt over små og mellemstore turistvirksomheder. Vi får 80-90 procent af gæsterne til vores tre faciliteter i Lofoten fra Booking.com. Når pengene ikke kommer, kæmper vi, siger Kim Kjosnes hos udlejer Lofotferie til Dagens Næringsliv.
VG har modtaget en erklæring fra Booking.coms hovedkontor, hvori de beklager forsinkelserne, og siger, at langt størstedelen af partnerselskaberne nu har modtaget de penge, Booking.com skylder.