Turkish Airlines har i øjeblikket omkring 400 fly i drift, hvoraf nogle er på wet-lease. Det øgede kapaciteten målt som ledige flysæder (ASK) med 14 procent i løbet af andet kvartal. Men planerne er større end som så, om fem år forventer selskabet at operere 600 fly.
For at forny flåden og fortsætte den hastige ekspansion har bestyrelsesformanden Ahmet Bolat tidligere annonceret en gigantisk ordre på omkring 400 Airbus- og 200 Boeing-fly. Men bestyrelsen forsinker beslutningen, måske på grund af Airbus’ beslutning om at tilbagekalde 1.200 motorer på A320 til inspektion.
Turkish Airlines er en af de største vindere af flyindustriens post-pandemiske genopretning. Virksomheden er stærk i Asien, som blev åbnet sidst, har et velforgrenet netværk i Afrika og er i vækst i USA.
Da Europa lukkede landingsbanerne til Rusland, blev Tyrkiet den naturlige vej ud i verden for russerne. Istanbuls udvidede lufthavnskapacitet gør byen til et naturligt knudepunkt for mange rejsende.
En tredje faktor er den elendige tyrkiske valuta, som hjælper tyrkisk ved, at en tiendedel af omsætningen er i lire, men næsten en tredjedel af omkostningerne. Dyre dollars ind, billige lire ud øger fortjenesten.
I 2. kvartal pralede Turkish Airline med en driftsmargin på 14 procent, på trods af at selskabet omtrent halverede sin omsætning på fragtflyvningen, der holdt selskabet oven vande under pandemien. Til gengæld voksede passageromsætningen med 30 procent i 2. kvartal sammenlignet med året før.