Annons:

Analyse: Det er derfor, luftfarten i Europa kører på skinner

Europæiske flyselskaber går fra styrke til styrke i år og snak om en økonomisk afmatning ser ud til at være fortid, skriver Edward Russell hos Skift i en analyse. Opskriften på succes er lidt lavere kapacitet og højere billetpriser. Men forretningsrejserne er stadig på et markant lavere niveau end i 2019. Fritiden bliver endnu vigtigere for de store flyselskabers overskud.

“Folk er fortsat villige til at betale mere for rejser både inden for Europa og på internationale langdistanceruter”

Intet ser ud til at kunne bremse Lufthansa-koncernen. Robust rejseefterspørgsel, især for dets premium-tilbud, førte til rekordoverskud i andet kvartal og har øget udsigterne for resten af ​​året.

“Efterspørgslen er stadig usædvanlig stærk,” sagde CEO Carsten Spohr under et kapitalmøde for juni kvartal torsdag. Dette er bag prognosen om en stigning i omsætningen pr. passagermile eller enhedsomsætning på cirka 25 procent i tredje kvartal. De største stigninger er til Asien, hvor mange lande først begyndte at åbne i slutningen af ​​sidste år, og over Atlanten til Nord- og Sydamerika.

“Lufthansa Group planlægger nu kun at flyve 85 procent af sin kapacitet for 2019 i 2023”

Luftfarten ser dog helt anderledes ud, end den gjorde for fire år siden:

Efterspørgslen efter fritidsrejser fortsætter med at dominere, især fra premium-rejsende, der er blevet en kraft i den globale flyindustri gennem Covid-opsvinget.

Forretningsrejser har, som de fleste internationale flyselskaber, nået et plateau med passagermængder på omkring 60 procent af 2019-niveauer. Spohr beskrev dog udsigterne til efteråret som “stadig mere positive”. Lufthansa tvivler på, at den indenlandske tyske forretningsrejseefterspørgsel nogensinde vil komme sig helt.

Dette er stort set tendensen i Europa, hvor opsvinget er et halvt år efter USA. Efterspørgslen efter rejser er fortsat robust, og udbyttet, en grov tilnærmelse til flypriser, fortsætter med at stige kraftigt. Dette var tilfældet for Air France-KLM, International Airlines Group – ejer af British Airways og Iberia – og Ryanair, som alle allerede har rapporteret resultater for andet kvartal. Folk er fortsat villige til at betale mere for rejser både inden for Europa og på internationale langdistanceruter.

Men i modsætning til USA, hvor hjemmemarkedet steg kraftigt sidste år. Det har ført til, at de fleste indenlandske flyselskaber har reduceret deres udbytte, på trods af at der er bred enighed om, at efterspørgslen efter rejser fortsat er stor. American Airlines, Delta Air Lines og United Airlines har stort set taget afstand fra denne tendens på grund af deres store internationale netværk, hvor renterne fortsætter med at stige.

Lufthansa Group rapporterede et rekordjusteret driftsresultat på USD 1,2 milliarder (EUR 1,1 milliarder) i andet kvartal. Det svarer til en justeret overskudsgrad på knap 11 procent for perioden. Omsætningen steg 17 procent fra sidste år til 10,3 milliarder dollar. Og udbyttet steg med en fjerdedel fra 2019-niveauer på næsten 18 procent mindre kapacitet.

Gruppen omfatter dets navnebror Lufthansa plus Austrian Airlines, Brussels Airlines, Eurowings og Swiss International Air Lines. Inden for koncernen var Swiss den stærkeste performer i andet kvartal med en driftsmargin på næsten 18 procent.

Her er tre takeaways fra Lufthansas kapitalmarkeds opkald i andet kvartal.

1. Personale og andre forhold begrænser tidsplaner
Lufthavnsbemanding, lufttrafikkontrolbegrænsninger, mangel på reservedele og forsinkelser af nye fly kom alt sammen på bekostning af væksten i andet kvartal, sagde Spohr. Lavere kapacitetsvækst og produktivitet betød højere enhedsomkostninger – et mål for, hvor meget det koster et flyselskab at transportere en passager – for perioden og sandsynligvis året.

Både Spohr og Group CFO Remco Steenbergen sagde, at stigningerne er berettigede i betragtning af de operationelle forbedringer; 70 procent af koncernens flyvninger afgik til tiden i første halvdel af året, en forbedring på 4 procentpoint i forhold til sidste års kaos.

Lavere vækst kombineret med stærk rejseefterspørgsel betyder også, at det er nemmere at fortsætte de tocifrede afkastgevinster, som investorer ønsker at se. Lufthansa Group planlægger nu at flyve kun 85 procent af sin 2019-kapacitet gennem 2023, den lave ende af dens tidligere helårs guidance.

2. Lufthansas nye premium-produkt er forsinket
Rejsende bliver nødt til at vente lidt længere med at prøve Lufthansas nye premium-tilbud Allegris. Det første fly til at understøtte produktet, en Boeing 787-9, vil nu ankomme i begyndelsen af ​​2024 på grund af leveringsforsinkelser hos Boeing, sagde Spohr. Det var forventet tidligere på efteråret.

Allegris er en investering på 2,7 mia. USD, hvilket betyder, at alle selskabets dobbeltakslede fly, der flyver på langdistanceruter, vil blive udstyret med de nye First-, Business- og Premium Economy-produkter i løbet af de kommende år. Investeringen falder godt sammen med, men er ikke nødvendigvis drevet af, stigningen i fritidsrejser i premiumsegmentet som er med til at øge afkastet.

3. Lufthansa ønsker at være et flyselskab, ikke en flyselskabskoncern
Diversificering er så at sige dødsdømt. Lufthansa-koncernen sælger aktivt sine ikke-luftfartsaktiver og fokuserer på sin kerneforretning, flyselskaberne. For nylig solgte man blandt andet sin kreditkortforretning til svenske SEB.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.