På trods af inflation og krig i Ukraine er rejser ikke noget, danskerne har planer om at skære ned på. En ny undersøgelse foretaget af analyseinstituttet OnePoll på vegne af krydstogselskabet Norwegian Cruise Line (NCL) viser, at danskerne planlægger at bruge sammenlagt 82 milliarder kroner på rejser i 2023/2024.[1] Dermed vil vi bruge flere penge på rejser det kommende år sammenlignet med 2019, hvor vi samlet set brugte 79 milliarder kroner.[2] Mere specifikt har danskerne i gennemsnit afsat 17.000 kroner pr. person til dette års rejser.
Flest danskere planlægger en All inclusive-ferie
Undersøgelsen viser, at flere danskere vil holde ferie med All Inclusive. 41% har enten booket eller har planer om at booke en All Inclusive-ferie inden for det næste år, hvor samtlige måltider og drikkevarer er inkluderet i prisen. For at undgå uforudsete omkostninger på rejsemålet, er hver femte dansker blevet mere tilbøjelig til at booke med All Inclusive inden for det seneste år. Med denne ferieform mener 72%, at de ikke behøver at bekymre sig om budgettet på ferien. Udover mad og drikke, inkluderer All Inclusive-rejser typisk en række gratis aktiviteter. Og rejser man med børn, kan der være mange penge at spare på entréudgifter til fx vandland, minigolf og andet feriesjov.
“Vores undersøgelse viser, at selvom danskerne planlægger at bruge flere penge på ferier det næste år, har det også betydning, at budgettet slår til og dækker ekstraordinære ferieoplevelser. Rejser man på krydstogt med NCL, får man hele pakken. Ikke nok med, at gæsterne kan nyde et stort udvalg af restauranter, branchens bedste underholdning og et hav af aktiviteter for alle aldre, så oplever man et nyt spændende rejsemål næsten hver dag – mens kufferten kun skal pakkes ud én gang,” siger Kevin Bubolz, der er Managing Director Continental Europe, Middle East & Africa for NCL.
Færre, men større rejser
Selvom danskerne er villige til at spendere mere på ferier end tidligere, viser analysen fra NCL, at hver fjerde dansker sparer op til én større rejse fremfor at tage på flere små rejser. Hver femte vil gerne rejse længere væk end, de plejer. Ifølge analysen er det også oversøiske rejsemål som Hawaii, Japan og Australien, der er blandt danskernes drømmedestinationer. NCL er ikke overrasket over, at netop Hawaii hitter hos danskerne:
“Vi oplever en stigende efterspørgsel på de længere krydstogter og vores mere eksotiske “Extraordinary Journeys”. Vores rejser til Hawaii, hvor man besøger fire øer på en uge, samt krydstogtet i det sydlige Stillehav nær Australien er nogle af de mest populære. Samtidig har vi netop lanceret det største europæiske krydstogtprogram nogensinde, så det glæder mig, at undersøgelsen viser, at danskerne også drømmer om de sydeuropæiske destinationer i Middelhavet,” siger Kevin Bubolz.
Danskernes top 10 drømmedestinationer:
- Hawaii
- Italien
- Spanien
- Japan
- Grækenland
- Frankrig
- Australien
- Thailand
- Caribien
- New Zealand
Fakta fra Norwegian Cruise Lines rejseundersøgelse
Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet OnePoll for Norwegian Cruise Line. Der er i alt gennemført 2000 CAWI-interview med danske mænd og kvinder i alderen 18- 65+ år, i perioden 30. maj – 8. juni 2023.
Danskerne planlægger i gennemsnit at bruge 17.233 DKK pr. person på deres næste rejse i 2023/2024. Det svarer til 82 milliarder DKK for alle danskere over 18.
-
- 48% planlægger at bruge 0-10.000 DKK
- 32% planlægger at bruge 10.001-30.000 DKK
- 16% planlægger at bruge 30.001-50.000 DKK
- 5% planlægger at bruge +50.000 DKK
Før pandemien brugte danskerne gennemsnitligt 16.685 DKK pr. person på rejser. Det svarer til ca. 79 milliarder DKK for danskerne over 18 år.
-
- 48% brugte 0-10.000 DKK
- 32% brugte 10.001-30.000 DKK
- 16% brugte 30.001-50.000 DKK
- 5% brugte over 50.001 DKK
- 49% planlægger at bruge flere penge på rejser i 2023/2024 sammenlignet med de seneste 5 år.
- 15% planlægger at bruge mange flere penge
- 34% planlægger at bruge lidt flere penge
- 24% planlægger ingen forandring
- 14% planlægger lidt færre penge
- 6% planlægger meget færre penge
41% har booket eller planlægger at booke en All Inclusive-ferie i 2023/2024.
72% er enige i udsagnet “En All Inclusive-ferie betyder, at jeg ikke behøver bekymre mig om budgettet”.
- Sådan har danskernes rejsevaner ændret sig det seneste år:
- 26% er mere tilbøjelige til at spare op til én stor rejse, fremfor at tage på flere små rejser
- 23% er blevet mere tilbøjelige til at booke en all-inclusive ferie for at undgå uforudsete omkostninger
- 22% vil rejse til mere eksotiske destinationer
- 20% vil rejse længere væk end normalt