“Det kan ende med, at hver enkelt kaptajn beslutter sig for at holde døren låst under flyvningen”
Det er ikke mange, der ved, at der er et aflåst toilet på SAS langdistancefly af typen Airbus 350 og 330, der flyver på langdistanceruter som New York, Washington, Chicago, Miami.
I nærheden af det aflåste toilet er der også besætningens hvileplads i luften under de lange flyvninger.
– Det betyder, at uvedkommende færdes i køkkenmiljøet, siger en kabinemedarbejder.
Expressen har talt med flere SAS-ansatte om “toiletslaget”. Ingen ønsker at gå ud med kritikken ved navn, men optræder anonymt i artiklen.
Expressens kilder støttes af den tidligere SAS-pilot Björn Lundström, bedst kendt som Björn Pilot på sociale medier. I lang tid var han en af flyselskabets mest kendte medarbejdere takket være sin store YouTube-kanal. Han fløj jævnligt over Atlanten med SAS Airbus-fly.
– At der er et separat toilet til piloterne og personalet er bestemt et sikkerhedsproblem. fortæller han til Travel News og fortsætter:
– Jeg vil ikke kommentere præcist hvorfor, for det kunne have været en risiko. Passagerer bør generelt ikke befinde sig i det område, hvor piloterne måtte være under flyvning, selvom det højst er midlertidigt, såsom under en pilots toiletbesøg.
“Det er ikke sådan, at piloterne er forhindret i at gå på toilettet”
For nylig krævede SAS-ledelsen, at toilettet skulle åbnes for forretningsrejsende. Piloter og kabinepersonale protesterede. Sagen gik videre til MBL-forhandling og derefter centrale forhandlinger, hvor selskabsledelsen via den svenske luftfartsindustri stod fast på det aflåste toilet.
– Det her er ikke et personaletoilet. Vi synes, vi skal tilbyde vores kunder adgang til disse toiletter. Det er en standard, som andre flyselskaber tilbyder. Vi tror på, at det vil virke, siger SAS pressechef Alexandra Lindgren Kaoukji. Og tilføjer:
– Det er ikke sådan, at piloterne er forhindret i at gå på toilettet.
Piloterne hævder, at åbning af toilettet for passagerer “introducerer både nye farer og øget risiko, der vil påvirke flysikkerheden negativt”.
Præcis hvornår SAS har tænkt sig at åbne det aflåste hemmelige toilet for forretningsrejsende, står ikke klart. Men skiftet sker til efteråret, oplyser Expressen.
Fra pilotens synspunkt kan der dog ske en optrapning af toiletkampen.
– Det er altid kaptajnen, der bestemmer ombord. Det kan ende med, at hver enkelt kaptajn beslutter sig for at holde døren låst under flyvningen, siger en af de piloter, Expressen har talt med.
Adskillige personalekonflikter foregår lige nu inden for flyselskabet, som er under genopbygning, en såkaldt “Chapter 11-proces” i New York. Det omfatter blandt andet forskellige former for besparelser.
Som en af mange omkostningsbesparende tiltag har SAS fjernet omklædningsrummet med omkring 150 skabe til besætningerne ude på Arlanda. Virksomheden forventer at spare godt en million om året ved denne foranstaltning.
– Vi blev ringet op og fik så at vide, at vi kunne skifte på et handicaptoilet eller et almindeligt toilet, siger en medarbejder til Expressen.