I maj dystede 22 flyselskaber om at gennemføre den mest bæredygtige flyvning som led i dette års Sustainable Flight Challenge. Ved at flyve en optimeret rute mellem Amsterdam og Trondheim lykkedes det KLM Cityhopper at reducere CO2-udslippet med tre procent sammenlignet med den rute, KLM normalt flyver mellem de to byer.
- Jeg er meget glad for, at vores optimerede rute gav så gode resultater i konkurrencen. Det viser, at vi kan reducere klimapåvirkningen fra fly ganske betydeligt ved at flyve direkte og undgå såvel fysiske som bureaukratiske omveje, siger marketingchef i AIRFRANCE og KLM i Norden, Maria Hagelberg.
Single European Sky 2+ (SES II), som blev godkendt i 2009, har til formål at effektivisere luftfartskontrollen i EU og derved muliggøre hurtigere og mere direkte flyvninger i Europa. Lovpakken har, i tillæg til KLM’s investeringer i moderne flåder og bæredygtigt flybrændstof (SAF), afgørende betydning for, at flyselskabet kan indfri sine bæredygtighedsmålsætninger. SES II vil gøre de såkaldte luftrumsblokke mere fleksible og derved optimere flyrejser, hvilket forventes at reducere CO2-udslippet i Europa med 6-10 procent.
I dag er de europæiske luftrumsblokke relativt statiske og begrænses af de enkelte landes reguleringer. Det tvinger piloterne til at flyve lange omveje mellem forskellige destinationer. Single European Sky er en afgørende brik i puslespillet om at nedbringe CO2-udslippet i Europa på kort sigt, siger Maria Hagelberg.