Annons:

SRF vandt over Finnair – OTA’er har lov til at sælge flybilletter til lave priser

SRF, den svenske rejsebureauforening, anmeldte Finnair til den svenske konkurrencemyndighed i 2020, efter at de forbød rejsebureauer at markedsføre flypriser, der er lavere end flyselskabets egne. Den svenske konkurrencemyndighed har siden gennemført en omfattende undersøgelse af sagen. Det er nu kulmineret i, at Finnair har accepteret et frivilligt engagement, hvor agenter igen kan markedsføre og sælge billetter til en lavere pris end flyselskabets egen. Den svenske konkurrencemyndighed har nu godkendt dette tilsagn, fremgår det af en pressemeddelelse.

“Konkurrencestyrelsens beslutning er en sejr for landets rejseforbrugere”

Beslutningen fra myndigheden betyder, at de agenter, som Finnair suspenderede for tre et halvt år siden, kan begynde at sælge flyselskabets billetter igen. Hvis Finnair bryder sit tilsagn, venter der bøder på 100 millioner SEK.

– Det er glædeligt, at den svenske konkurrencemyndighed har tvunget Finnair til at forbyde markedsføring af priser, der er lavere end deres egne. Det er fuldstændig absurd, at leverandørerne skal diktere, hvilke priser der skal gælde for forbrugerne, siger Didrik von Seth, generalsekretær i SRF.

Den svenske konkurrencemyndigheds beslutning om at godkende Finnairs tilsagn har en omfattende formulering, hvor det blandt andet fastslås, at selskabets procedure var konkurrencebegrænsende. Det oplyses endvidere, at rejsebureauer er selvstændige virksomheder med ret til at fastsætte deres egne priser.

– Denne forpligtelse sikrer, at forbrugerne stadig nemt kan sammenligne flypriser fra alle flyselskaber og bestille billetter til den bedste pris. Flyselskaberne ønsker at have styr på distributionskanalerne for at kunne opkræve en så høj pris som muligt. Konkurrencestyrelsens beslutning er en sejr for landets rejseforbrugere, siger Didrik von Seth.

Også branchen er tilfreds med dommen.

– Vi er positive over, at Finnair frivilligt har valgt at påtage sig denne beslutning, da det i sidste ende vil gavne slutkundens valg, skriver Vincent Goodbrand, PR- og kommunikationschef hos Ticket i en mail til Travel News.

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.