SAS har afbrudt samarbejdet med Ulveman & Børsting, efter at det toneangivende kommunikationsbureau beskyldes for at have rådgivet to parter i den samme sag.
I følge en artikel i Berlingske, skabte det stor undren i toppen af SAS, da det kom frem, at Ulveman & Børsting havde taget opgaven med at rådgive flyveledernes fagforening, Datca, i den månedlange konflikt med den statslige flyvetjeneste Naviair, der affødte massive forsinkelser i de danske lufthavne hen over foråret.
For på samme tid havde SAS og Ulveman & Børsting haft et længerevarende samarbejde, og bureauet spillede blandt andet en central rolle under sidste sommers store pilotstrejke. På det tidspunkt, hvor Datca blev kunde hos bureauet, arbejdede Ulveman & Børsting med såkaldt public affairs, som blandt andet drejer sig om at varetage kontakten til politikere.
Derfor blev SAS ifølge flere kilder overrasket, da flyselskabet pludselig fandt ud, at Ulveman & Børsting samtidig optrådte som rådgiver for flyvelederne, eftersom Datca blandt andet ville have SAS til at finansiere den lønforhøjelse, de krævede i forhandlingerne, og som ville sende flyveledernes årlige lønbetaling op omkring 1,7 millioner kroner i gennemsnit.
Ulveman & Børsting havde ikke selv informeret SAS om dobbeltrollen, og det var således ved et tilfælde, at flyselskabet blev bekendt med, at der var indgået en aftale med flyvelederne, fortæller kilder. Herefter blev samarbejdet stoppet med det samme.
I SAS ønsker pressechef Alexandra Lindgren Kaoukji ikke specifikt at forholde sig til oplysningerne, men hun bekræfter, at Ulveman & Børsting i dag ikke arbejder for flyselskabet.