Det nordiske full service-bureau Related kan den 18. juni fejre ikke mindre end 20-års fødselsdag. Og bureauet, der har mange kunder i rejsebranchen og derfor fik en mavepuster under pandemien, står i dag stærkere end nogensinde.
– Vi har en rigtig kompetent gruppe medarbejdere, hvoraf flere har været i virksomheden i adskillige år. Samtidig har vi en loyal kundebase, hvor nogle går op mod ni år tilbage. Det har givet os et stærkt fundament, som har gjort det muligt for os at drive en sund forretning og samtidig udvikle nye initiativer og koncepter. Eksempelvis har vi skabt en markedsanalyseplatform, en innovationsafdeling og nye supplerende bureauer – for på den måde at kunne tilbyde vores kunder endnu stærkere løsninger i det nordiske marked, fortæller direktør og ejer Henrik Koch, der selv har været en del af virksomheden siden 2006.
85 pct. af forretningen drives af turismebranchen
Related trådte i 2003 sine første spæde skridt som PR-bureau for IT-branchen, dengang under navnet Ncom Publications. I dag er bureauet specialiseret i at repræsentere og markedsføre udenlandske brands – særligt inden for turisme og livsstil – på det danske, svenske, norske og finske marked.
– I dag drives omkring 85 pct. af omsætningen af turisme-relaterede kunder som Visit Japan, Great American West, Travel South USA, VISITFLANDERS, Visit Estonia, Celebrity Cruises, Havila Kystruten, Tourism Ireland, m.fl. Samtidig bruger vi vores ekspertviden inden for oplevelsesbranchen til at positionere livsstilvsbrands som fx Mutti, OptikTeam, Logitech og Board Bia, forklarer direktøren, der i 2022 opnåede det bedste regnskabsår nogensinde i virksomhedens historie.
Supplerer PR og kommunikation med indsigt og innovation
Igennem de sidste 20 år har Relateds kerneydelse været PR, kommunikation og trade – herunder bl.a. branding, pressearbejde, influencerkampagner, digital markedsføring, fam trips, workshops, events, kommunikationskampagner, mv.
Dog har bureauet gennem årene suppleret sine kerneydelser med nye koncepter og løsninger, for at imødekomme kundernes og branchens efterspørgsel.
– Tilbage i 2014 lancerede vi, efter i mange år at have manglet en valid undersøgelse af rejsepræferencer og -mønstre, vores egen markedsanalyse. Det er senere blevet til den globale dataplatform Travellyze, som i dag dækker 13 lande. Platformen er i dag solgt, men vi har stadig rettighederne på det nordiske marked – og har øget vores fokus på indsigter og data yderligere ved i efteråret 2022 at ansætte en dedikeret data-specialist, som laver markedsanalyser, trendrapporter, mv. for kunderne, beretter Henrik Koch.
Søsterbureauer sikrer yderligere specialistkompetencer
Sideløbende med virksomhedens egen udvikling har Related de seneste år også lanceret en række nye søsterbureauer, der supplerer bureauets egne aktiviteter.
I 2018 skabte Henrik Koch Nordic Travel Rep., der har hovedsæde i Stockholm og fokuserer på salg og marketing på det nordiske marked – for udenlandske hoteller og DMC’er.
To år senere fulgte First Coffee, der er specialiseret i at kommunikere og markedsføre oplevelser for den danske turisme- og oplevelsesbranche, med fokus på digital markedsføring, brugerrejser, oplevelser og adfærdsdesign. Og snart ser Northbound56, der laver foto- og videoproduktioner til oplevelsesbranchen, dagens lys.
Begge virksomheder samarbejder med Related på de projekter, hvor det giver mening for kunderne.
Innovation og medarbejdertrivsel er nøglen til succes
Ifølge Henrik Koch er nøglen til Relateds succes et stort fokus på innovation samt på medarbejdernes kompetencer og daglige trivsel:
– Vores grundfilosofi er, at alle bør arbejde med det, de er bedst til – som også ofte er det, de synes er sjovest. Det betyder, at hver eneste medarbejder har et kernekompetenceområde; samtidig med at der selvfølgelig er mulighed for at udvikle sig og prøve nye ting. Vi har stort fokus på løbende at udvikle vores kompetencer, koncepter og måder at gøre tingene på, gennem innovationsprocesser. Det skaber arbejdsglæde, og dét tror jeg kunderne kan mærke, fortælle direktøren, der sammen med sit team også har et skarpt blik for kundernes behov:
– Vi har en klart defineret “code of conduct” ift. vores samarbejde med kunderne; vi er på deres hold, vi prioriterer kundeservice superhøjt og vi agerer altid med udgangspunkt i kundens interesser og mål. Det skaber et tillidsfuldt samarbejde og i sidste ende glade og tilfredse kunder, har vi erfaret, slutter han.
Fester på tagterrassen og indflytningsfest på vej
Related fejrer jubilæet med to fester for hhv. rejsearrangører og journalister samt influencere på tagterrassen på Stockholm-kontoret i juni og august måned. Fejringen for medarbejdere gemmes til september, hvor Relateds Aarhus-kontor flytter ind på et nyrenoveret 350 m2 kontor lige ved åen.