“Vi har altid forbudt denne type bookingmetode”
Skiplagging – eller “smidbillet” – betyder at booke et fly med en mellemlanding på den påtænkte destination og derefter give afkald på den anden del af rejsen.
For eksempel viste Google Flights, at en tur-retur-flyvning fra New York til Amsterdam i slutningen af juni med hollandsk flagselskab KLM kostede fra $2.850. Ved at justere reservationen for at angive den endelige destination som London i stedet for Amsterdam, blev Google Flights’ returrejsepris reduceret til $2.150.
Hjemmesiden Skiplagged.com har bygget en forretning op omkring konceptet med en platform, der tipser rejsende om disse tilbud baseret på deres foretrukne lufthavn og destination.
Selskabet tillader kun envejsbilletter – hvilket kan være mange gange dyrere end at bestille en returrejse direkte gennem flyselskaberne.
Selvom denne strategi kan virke som en prispusher, er den ikke så uskyldig, som den kan virke, og flyselskaber hader den.
American Airlines meddelte i et notat fra januar 2021 til medarbejderne, at det slår ned på dette og introducerer nye værktøjer til at markere potentielle skipper-forsinkelsesreservationer til agenter.
– Vi har altid forbudt denne type bookingmetode, sagde transportøren dengang til TravelPulse.
United Airlines og rejsehjemmesiden Orbitz gik endda sammen om at sagsøge Skiplagged CEO Aktarer Zaman i 2014. Retssagen anklagede Zaman for “illoyal konkurrence” og “vildledende adfærd” og sagde, at hans hjemmeside kostede de to selskaber $75.000 i tabt omsætning.
Sagen blev anlagt i Illinois, men afvist, fordi domstolen manglede jurisdiktion, fordi Zaman arbejdede og boede i New York City – ikke Chicago. Hjemmesiden Skiplagged.com sagde, at praksis var “fuldkommen lovlig”.
“Vi er fortsat bekymrede over, at Zaman fortsat åbent opfordrer kunder til at overtræde vores transportkontrakt ved at købe billetter til ‘skjulte’ byer,” sagde United til CNN Money i 2015.
På grund af flyselskabernes misbilligelse er denne praksis en risiko for passagerer – især da luftfartsselskaber siden har tilføjet skriftlige anti-spring-beskyttelser til deres transportkontrakter.
NerdWallet rapporterede, at flyselskaber kan straffe rejsende ved at annullere tilbageturen på deres rejse, fjerne loyalitetsmile og status eller endda forbyde dem at booke hos flyselskabet igen.
Skiplagged.com sagde også, at denne strategi ikke ville fungere med indtjekket kuffert, fordi flyselskaberne har mærket dem til den endelige destination – og det er usandsynligt, at en passager ville være i stand til at overbevise en agent om at losse tasken ved mellemlandingen.
“Bestilling af usædvanlige rejseplaner kan rejse røde flag, og nogen kan markere og overvåge dig, mens du flyver,” sagde Henry Harteveldt, en rejseanalytiker og medstifter af Atmosphere Research Group, til BBC i 2019.
– På et tidspunkt kan flyselskabet møde dig ved gaten. Flyselskabernes hensigt er at skræmme og genvinde det, de opfatter som tabt indtægt.
Han mener dog, at der var tale om et selvforskyldt problem skabt af flyselskaberne.
– Jeg forstår fuldt ud, som luftfartsanalytiker og forretningsmand, hvorfor flyselskaber trækker så meget ud, som de kan, hvor de har løftestang. Det er det, business handler om, sagde Harteveldt til BBC.
– Men når et flyselskab udsender dumme flypriser, og billetprisen til en hub [lufthavn] er urimelig høj, er det næsten som om, at flyselskaber inviterer til bookinger i “skjulte” byer.