Flyselskabet transporterede 168 millioner i de 12 måneder frem til marts, en stigning fra 149 millioner i 2019-20, og forventer at transportere 185 millioner i de næste 12 måneder frem til marts 2024.
Ryanair vil gennemføre sin hidtil største ruteplan denne sommer med mere end 3.000 daglige flyvninger og en kapacitetstigning på 25 % i forhold til niveauet før Covid, mens de fleste luftfartsselskaber vil fortsætte med at operere under præ-pandemivolumen.
Koncernchef Michael O’Leary lover “et årti med vedvarende vækst” og siger: “Vi er det største flyselskab i Europa og vokser stadig 10% om året. Det er forbløffende. Vi har adgang til 50 nye fly om året i de næste tre år.”
Hans argumenter er: “Væksten vil aftage, når vi kommer til 2027 og til 225 millioner passagerer om året, men vi forventer stadig at vokse med 5%-6% om året.”
Ryanair afgav en ordre på yderligere 300 Boeing 737 Max-fly tidligere på måneden til levering fra 2027, hvoraf halvdelen vil tjene til at udvide flåden og halvdelen til at erstatte ældre fly. De opererer i øjeblikket 540 fly.
O’Leary afviser miljømæssige bekymringer om Ryanairs udvidelse og argumenterer: “De 185 millioner passagerer, der flyver med Ryanair, reducerer emissionerne ved at skifte fra ældre luftfartsselskaber med ældre fly og lavere kabinefaktorer.”
Han afviser også investeringsanalytikere, der sætter spørgsmålstegn ved, om efterspørgslen i Europa ville fortsætte med at vokse, og siger: “Vi vokser stadig betydeligt på modne markeder. Tesen om, at der ikke er mere vækst i Europa, at det europæiske luftfartsmarked er tappet ud, er forkert.
“Kapaciteten vil være begrænset i Europa i de næste fem år, og trafikken vil fortsat være stærk. Vi vil erobre omkring en tredjedel af markedet i Europa i de næste 10 år.”
O’Leary erkender, at priserne i stigende grad skulle afspejle omkostningerne ved kulstofemissioner.
“Miljøbeskatning vil blive en del af europæiske flyrejser i de næste fem år,” siger han. »Men det skal være fair miljøbeskatning. Long-haul skal betale sin rimelige andel, og det samme gør transfertrafik.”
Han insisterer dog: “Skatter vil ikke fundamentalt ændre de enorme omkostningsfordele, vi har i forhold til konkurrenterne. Vi vil være modtagere af miljøafgifter i Europa.”