Tal fra det europæiske lufttrafikstyringsorgan Eurocontrol viser, at det samlede antal flyvninger i april nåede 90 procent af 2019-niveauet og steg yderligere til 92 procent for ugen fra 26. april til 2. maj, hvilket var en stigning på 7 procent i samme uge i 2022.
Opsvinget i europæiske flyvninger havde svævet mellem 86 procent og 88 procent fra september 2022 til marts 2023, før det brød igennem 90 procent-grænsen i sidste måned, da flyselskaberne lancerede deres udvidede sommerplaner.
Storbritannien er fortsat Europas førende luftfartsmarked med gennemsnitlige daglige flyvninger på 5.311, efterfulgt af Spanien (4.798 tjenester), Tyskland (4.677) og Frankrig (4.011).
De fleste af de bedste europæiske markeder fortsætter med at halte efter 2019’s flytal – ud af top 10 lande er det kun Tyrkiet, Norge og Portugal, der flyver flere flyvninger nu end præ-pandemi.
Tyskland fortsætter med at halte store europæiske konkurrenter i sin genopretning af luftfarten med næsten 20 procent færre flyvninger end for fire år siden.
Lavprisselskaber fører fremgang i flyvninger, især Ryanair, som flyver næsten dobbelt så mange flyvninger (3.014 om dagen) som sin nærmeste konkurrent – EasyJet med 1.561 gennemsnitlige daglige flyvninger.
SAS Group (+33 procent), Wizz Air (+27 procent) og det britiske regionale flyselskab Loganair (+25 procent) er de luftfartsselskaber, der ser de højeste stigninger i tjenester sammenlignet med 2019-tal.
Punktlighedsraterne er fortsat påvirket af arbejdskampe, især af flyveledere i Frankrig, hvor kun 67,3 procent af flyvninger i Europa lettede til tiden i sidste uge – dette er en reduktion på 5,3 procentpoint i forhold til 2022’s punktlighedsniveau og også et fald på 5,5 point samme uge i 2019.
Eurocontrol noterede også et fortsat fald i prisen på flybrændstof i Europa, som nu er faldet med 21 procent i forhold til begyndelsen af året. Den gennemsnitlige jetbrændstof var på $2,25 pr. gallon den 28. april. Prisen på flybrændstof har været faldende siden juni 2022, hvor den var på $4 pr. gallon.