Aarhus Airport har medvind i passagertallene. I april måned rejste 47.602 passagerer ud eller ind af den østjyske lufthavn, og det svarer til en samlet stigning på 39 procent set i forhold til samme måned i 2022. De positive takter fortsætter, hvis tallene sammenholdes med 2019, hvor april måned bød på 40.483 flyrejsende. Det er især den internationale flytrafik, der for alvor fik luft under vingerne. Set i forhold til 2019 steg udenrigstrafikken i april 2023 med 44 procent, mens indenrigstrafikken holder nogenlunde niveau.
“Passagertilvæksten i april måned er et stærkt pejlemærke for de næste travle måneder, hvor sommerrejseplanerne for alvor træder i kraft. De flotte tal tager afsæt i et øget antal afgange til eksisterende destinationer og opstart af nye ruter med fyldte fly. Erhvervsruterne er tilbage på god frekvens, og by- og soldestinationerne oplever stor opmærksomhed fra østjyske rejsende”, siger Lotta Sandsgaard, som er ny administrerende direktør i Aarhus Airport.
Antallet af internationale passagerer steg i april med mere end 12.000 rejsende fra marts 2023. April var den første hele måned med de nye ruter fra Aarhus Airport til Faro i det sydlige Portugal og Palma de Mallorca i luften. Ruterne beflyves af lufthavnens største flyselskabspartner, Ryanair, der også øgede kapaciteten til London og Gdańsk og tog hul på sommerflyvningerne til Riga i Letland. Svenske BRA oplevede god efterspørgsel på hverdagsruten Aarhus-Stockholm, mens SAS’ Oslo-rute har genvundet de erhvervsrejsendes gunst. Bukarest, som Wizz Air beflyver to gange om ugen, er blevet taget rigtig godt imod af de østjyske rejsende, mens de egyptiske destinationer, Sharm el Sheikh og Hurghada, har tiltrukket et stort antal solsøgende gæster fra både Fyn og Jylland, hvilket afspejler sig i april måneds opløftende trafiktal.
Den nye lufthavnsdirektør forventer, at den positive udvikling fortsætter, og det snart er slut med at måle sig op imod før-pandemien.
“Tiden med at benchmarke op imod 2019, kan vi snart lægge bag os. Vi oplever stor efterspørgsel efter klassiske destinationer samtidig med, at der er nye bevægelser i markedet. Vi ser nye trends, gæsterne har ændrede rejsemønstre, og de søger ny rejseinspiration. Vi arbejder derfor på at fastholde og øge passagerudviklingen i takt med efterspørgslen og samtidig innovere med nye spændende destinationer”, fortsætter Lotta Sandsgaard.