“Alle aktier vil blive nulstillet og dermed værdiløse” Det er en joke i flyindustrien som SAS-chef Anko van der Werff normalt bruger: Hvis du vil være millionær, skal du finde en måde at blive milliardær på. Så brug alle pengene på at købe aktier i et flyselskab, og du bliver hurtigt millionær.
Enhver, der investerede stort i SAS, ville opleve netop det. Enhver, der investerede aktier i SAS for 100.000 danske kroner i sommeren 2007, ville kun have 215 kroner tilbage i dag.
Det tal inkluderer de kapitalforhøjelser, som SAS siden har været tvunget til at foretage, som hver gang har udvandet de eksisterende aktionærers investeringer.
Men det bliver endnu værre. Snart er der slet ikke noget tilbage.
Som Berlingske beskrev tidligere, skal SAS afnoteres til efteråret. Det sker, når SAS forlader den såkaldte Chapter 11-konkursproces i USA. Alle aktier vil blive nulstillet og dermed værdiløse.
– Aktionærerne har taget udgangspunkt i, at der med Danmark, Sverige og Norge som medejere var garanti for, at SAS ville fortsætte med at flyve. De havde også ret, men de tog ikke højde for de løbende udvandinger, der har fundet sted gennem årene, siger Per Hansen, investeringsøkonom i Nordnet til Berlingske.
Allerede i året efter 2007 faldt flyaktierne dramatisk over hele kloden, da finanskrisen brød ud.
Det skete på et tidspunkt, hvor SAS allerede var presset af nye vinde i branchen. Mere konkurrence i 1990’erne, og de nye lavprisselskaber lagde et stort pres på de traditionelle flyselskaber. De havde meget lavere omkostninger og kunne sælge billigere billetter.
Dette kostede aktiekursen og tvang ejerne til at skyde ny kapital ind flere gange. Hver gang blev aktionærværdien udvandet.
Det blev endnu værre, da corona-pandemien ramte. Da havde Norge fået nok og trak sig ud af SAS. Sverige og Danmark lagde igen milliarder op og udvandede endnu en gang SAS-aktionærerne.
Men aktionærerne i SAS står nu til at miste de sidste af deres penge.
Når SAS forlader den igangværende konkursproces i USA, er alle aktier sat til nul. Så får kreditorerne deres gæld omsat til egenkapital, mens de nuværende aktionærer næsten med sikkerhed intet får.
I stedet tages SAS af børsen, og efter alt at dømme får den amerikanske kapitalfond Apollo som hovedejer og den danske stat som minoritetsaktionær. Den første, fordi Apollo har et stort lån i SAS. Sidstnævnte fordi Danmark som den eneste stat stadig har et ønske om at sætte penge ind i SAS. Svenskerne besluttede sidste år at stoppe efter årtier, hvor der er sendt milliarder til det skandinaviske flyselskab.
– Mulighederne for at SAS bliver en fornuftig forretning har aldrig været bedre, fordi Apollo kommer ind som den dominerende aktionær, siger Per Hansen.