Undersøgelsen, som omfattede synspunkter fra 228 europæiske Travel Managers, viste, at forbrugsvolumen skulle nå op på omkring 57 procent af 2019-niveauet i første halvdel af dette år og derefter stige til 75 procent inden udgangen af 2023.
Væksten kommer imidlertid midt i “et miljø med højere flypriser og hotelpriser”, hvilket betyder, at det faktiske antal forretningsrejser sandsynligvis vil fortsætte med at halte “længere bagefter” udgifterne.
Et fuldt opsving i udgifterne til forretningsrejser ser ud til at være muligt ved udgangen af næste år, men markedet for erhvervsrejser vil ifølge rapporten forblive omkring 10 procent til 20 procent under præ-pandemiske niveauer, når der tages højde for inflation.
Overordnede genopretningsforløb er ens for både amerikanske og europæiske Trael Managers, selvom internationale langdistancerejser kommer sig hurtigere blandt amerikanske virksomheder.
De europæiske Travel Managers forventer, at 28 procent af udgifterne er på rejser uden for kontinentet, sammenlignet med 34 procent i 2019. Mens internationale rejser i USA er tilbage på omkring en tredjedel af det samlede forbrug i år – et tilsvarende niveau til 2019.
Mens rejsekøbere har stået over for et hårdere forhandlingslandskab med leverandører, sagde de fleste købere, at de var tilfredse med deres resultater, selvom dette tal var lavere i Europa end i USA.
Lidt over halvdelen af de europæiske Travel Managers (54 procent) sagde, at flyselskabernes priser var gunstige i år. Hvorimod dette tal i USA var højere med 63 pct. Svarene var ens for hotelaftaler, ifølge Deloitte.
“I begge regioner tror rejsekøbere generelt på, at leverandører har et langsigtet syn på deres relationer i stedet for at presse deres fordele i øjeblikket,” sagde rapporten.
De fleste købere sagde, at de ikke har begrænset rejsehyppigheden på grund af højere omkostninger og i stedet har bedt rejsende om at booke billigere flybilletter og hoteller, ifølge Deloitte.
Undersøgelsen så også på bæredygtighed og fandt, at mere end 40 procent af alle købere arbejdede på at reducere deres miljøpåvirkning gennem deres virksomhedsrejsepolitik.
Omkring en femtedel af europæiske Travel Managers sagde, at deres rejseprogrammer vil opleve bæredygtighedsrelaterede reduktioner i 2023 – højere end deres amerikanske modparter, hvor det kun var en ud af syv ledere.
En større procentdel af Travel Managers planlægger dog langsigtede reduktioner, hvor omkring en tredjedel af de amerikanske Travel Managers og 40 procent af de europæiske Travel Managers siger, at rejser pr. medarbejder vil skulle falde med 20 procent eller mere inden 2030 for at opfylde deres bæredygtighedsmål.