”Ulykker er sjældne i luftfart. Der var fem dødsulykker blandt 32,2 millioner flyvninger i 2022. Det fortæller os, at flyvning er blandt de sikreste aktiviteter, hvor en person kan engagere sig i. Men selvom risikoen for at flyve er usædvanligt lav, er den ikke risikofri. Omhyggelig analyse af de tendenser, der dukker op, selv på disse meget høje sikkerhedsniveauer er det, der vil gøre flyvninge endnu mere sikkert. Årets rapport fortæller for eksempel os, at vi er nødt til at gøre nogle særlige bestræbelser på turboprop-operationer i Afrika og Latinamerika. Sikkerhed er luftfarts højeste prioritet, og vores mål er at få hver flyvning til at starte og lande sikkert uanset region- eller flytype, ”udtaler Willie Walsh, IATAs generaldirektør.
Dødelighedsrisiko
Industriens dødelighedsrisiko på 0,11 betyder, at en person i gennemsnit skulle tage en flyvning hver dag i 25.214 år for at opleve en 100% dødelig ulykke. Dette er en forbedring i forhold til den fem-årige dødelighed på 22.116 år.
På trods af reduktionen i antallet af dødsulykker steg antallet af dødsulykker fra 121 i 2021 til 158 i 2022. Størstedelen af dødsfald i 2022 forekom i en enkelt flyulykke i Kina, der krævede livet for 132 personer. Det involverede flyselskab var ikke et IATA -medlem, men er på IATA Operational Safety Audit (IOSA) -registeret Det næste største tab af liv fandt sted i en ulykke for et IATA-medlem i Tanzania, der resulterede i 19 døde.