“Vi er positve for det kommende år og meget overbeviste om vores position og vores udsigter til vækst i 2023,” sagde CEO Paul Abbott i en samtale med analytikere for at diskutere virksomhedens finansielle resultater for fjerde kvartal og hele året 2022.
Amex GBT forudser efter fremskrivninger fra Global Business Travel Association om, at udgifterne til forretningsrejser vil stige med 24 % i år, hvilket vil skubbe det over 1 milliard USD.
“Der er flere tendenser, der gør os klar til vækst i 2023,” siger Abbott. “Først og fremmest fortsætter opsvinget på forretningsrejser, og udsigterne forbliver positive hos vores kunder. Brancheeksperter forudser, at udgifterne til forretningsrejser vil fortsætte med at vokse, og kapaciteten vil fortsætte med at stige, alt sammen understøtter fortsat vækst i 2023.”
“Vigtigt er det, at disse positive tendenser og vores forventninger til det kommende år understøttes af data fra kunder og data fra leverandører og data fra hele branchen,” siger Abbott. “Alt i alt tror jeg, at dette resulterer i forventningerne om stærk vækst i omsætning og indtjening i 2023.”
Året der lige er overstået var heller ikke dårligt. Omsætningen for hele året 2022 nåede 1,85 milliarder dollars, en stigning på 143 % i forhold til 2021. I løbet af årets sidste tre måneder lå omsætningen på 527 millioner dollars, en stigning på 84 % i forhold til samme periode året før.
Justeret EBITDA udgjorde $43 millioner i 4. kvartal og $103 millioner for året. Salgs- og marketingudgifter for hele året var $337 millioner, en stigning på to tredjedele fra året før.
“Fjerde kvartal markerer en stærk afslutning på 2022,” siger Abbott. “Rekordnye kundeaftaler, høj kundefastholdelse og stærk momentum i segmentet [små og mellemstore virksomheder] leverede resultater over vores forventninger for året. Med fortsat stærk vækst i omsætningen og momentum af tre kvartaler i træk med positivt justeret EBITDA, er vi godt positioneret til fortsat stærk vækst i omsætning, rentabilitet og pengestrøm, når vi ser frem mod 2023 og fremover.”
Væksten og den stærke prognose kommer, selvom virksomheden investerer i udvikling for fremtiden.
Amex GBT begyndte sidste år at arbejde sammen med Traxo, en specialist i forretningsrejsedata, for automatisk at opsamle data fra bookinger foretaget via TMC’s kanaler. Den bruger Traxos filterteknologi til at opsamle dataene og bringe dem tilbage til sine egne systemer.
I januar meddelte virksomheden, at de samarbejder med klimateknologispecialisten Chooose for at integrere kulstofemissionsberegninger på tværs af sine booking- og rapporteringsværktøjer for at opbygge konsistente data og udvikle en arkitektur for kulstofkompensation.
Også i januar annoncerede Amex GBT en omstrukturering til en “global, segmentdrevet model”, med operationer opdelt mellem segmenter med fokus på globale og multinationale kunder og på små og mellemstore virksomheder, siger en talsmand for TMC’et.
Virksomheden går også sammen med energigiganten Shell og det professionelle servicefirma Accenture for at skabe en ny platform til køb af bæredygtigt flybrændstof. De tre selskaber har lanceret Avelia, som er en “book-and-claim”-platform til sourcing af SAF, som reducerer kulstofemissioner fra flyvninger sammenlignet med traditionelt petroleumsflybrændstof.