Den hollandske hub har fået at vide, at den skal begrænse flyvninger til 460.000 i de 12 måneder, der slutter i september 2024, som en del af den hollandske regerings plan om at reducere antallet af flyvninger for at reducere støj og luftforurening med en yderligere reduktion til 440.000 flyvninger om året også planlagt.
Men flere flyselskaber, herunder KLM, Delta Air Lines og easyJet, er gået sammen om at “udfordre regeringens ensidige beslutning” om at reducere antallet af flyvninger fra Schiphol.
Luftfartsselskaberne udtaler, at en reduktion af Schiphols kapacitet fra 500.000 til 460.000 flyvninger om året var “uforståeligt” og ville “negativt påvirke” landets økonomi og “betydeligt reducere rejsemuligheder og tilslutningsmuligheder for forbrugerne”.
De hævder også, at regeringens beslutning om at begrænse flyvninger “overtræder” nationale, europæiske og internationale love og også er “unødvendig og skadelig”, da luftfartsindustrien allerede opnår “betydelige resultater” med at reducere CO2-emissioner og støjniveauer.
Marjan Rintel, administrerende direktør for KLM, udtaler: “Vi omfavner de opstillede mål for reduktion af støjniveauer og CO2-emissioner, investerer milliarder i flådefornyelse og SAF (sustainable aviation fuel) indkøb, der i sidste ende vil afløse disse mål, samtidig med at vi opretholder vores netværk, der betjener 170 destinationer verden over.
“Dette er gode nyheder for de millioner af mennesker, der flyver fra Holland med KLM hvert år. Da regeringen tilsyneladende ikke hører vores opfordring, ser vi os desværre nødsaget til at tage retslige skridt.”
EasyJets landechef William Vet tilføjede: “Ved at vælge at forfølge en vilkårlig flyveloft ignorerer den hollandske regering totalt både industriens bestræbelser på at dekarbonisere såvel som de socioøkonomiske fordele ved luftfarten, hvilket reducerer forbindelsen betydeligt.”
Flyselskabers sammenslutning IATA hævdede, at den hollandske regerings beslutning om at reducere Schiphols flyvninger er i strid med EU-forordning 598/2014 om støjrelaterede driftsrestriktioner i EU-lufthavne samt Chicago-konventionens internationale aftale om flyrejser.
IATA tilføjede, at regeringen ikke havde foretaget “ingen meningsfuld konsultation” med industrien, og at flyreduktioner blev pålagt som en “første udvej snarere end en sidste udvej”.
“Den jobødelæggende fjendtlige tilgang til luftfart, som den hollandske regering har valgt, er et totalt uforholdsmæssigt svar på at håndtere støj,” udtaler Willie Walsh, IATAs generaldirektør.
“Regeringen har endda nægtet at deltage i meningsfulde konsultationer og gjort flyreduktioner til målet i stedet for at arbejde sammen med industrien for at opfylde støj- og emissionsreduktionsmålene og samtidig genoprette beskæftigelsen og revitalisere den post-pandemiske økonomi.
“Den farlige præcedens, som denne ulovlige tilgang skaber, efterlod intet andet valg end at udfordre dem i retten.”
I sidste måned sagde Schiphol, at reduktionen fra 500.000 til 460.000 flyvninger om året var et “nødvendigt mellemtrin” som en del af sin forpligtelse til at reducere støj og emissioner. Det opfordrede også regeringen til at udarbejde et “nyt lufthavnstrafikdekret indeholdende hårde miljømæssige grænser” så hurtigt som muligt.
/BTN/