Scandic udvider sit gastronomiske samarbejde med iværksættervirksomheden Planteslagterne, der laver 100% økologiske grøntsagsprodukter. To nye produkter skal fremover supplere svampebøffer, dilddeller og veggie-balls, der i hænderne på Scandics køkkenchefer bliver til efterspurgte og farvestrålende grøntsagsretter på hotellernes menukort.
De to nye produkter er en nordisk falafel af 100% økologiske flækærter fra Lolland samt en risottokugle med blomkålscreme og spinat.
”Samarbejdet med Scandic har stor betydning for en grøn startup-virksomhed som os. Scandic kræver kvalitet, og sammen med deres kokke kan vi højne kvaliteten af grønne madoplevelser, så flere får øjnene op for, hvor godt det kan smage at spise klimaklogt,” forklarer Planteslagternes CCO, Henrik Have Christensen.
Afgrøder dyrket lokalt, med kort vej fra jord til bord, er en vigtig del af både Planteslagternes og Scandics filosofi. Den nye falafel, der lanceres sammen med Scandic, er den første falafel tilberedt af danske bælgfrugter.
Hylder smagen af ærlig mad
At udvide samarbejdet med Planteslagterne har ikke været en svær beslutning for Scandic. 70% af Scandics fødevarer er i dag danskproducerede. Målsætningen er at nå 80% i 2026. Alle 30 hoteller har det økologiske spisemærke i bronze, og derudover deler parterne værdien om at gøre det lækkert og nemt at spise plantebaseret mad.
”Som Danmarks største hotelkæde har vi et ansvar i forhold til at skubbe til den bæredygtige dagsorden. Med vores volumen kan og skal vi støtte lokalt og søsætte nye initiativer, der kan gøre en positiv forskel. Samarbejdet med Planteslagterne gør det nemt for vores gæster at tage et mere klimavenligt madvalg, og jeg kan godt lide, at de laver en ærlig vare. Sammen kan vi få flere til at elske smagen af ærlig mad skabt af lokale råvarer,” siger Scandics F&B direktør, Karsten Felvang Nielsen.
Karsten Felvang Nielsen regner med, at Scandics målsætning om, at 60% af hotellernes samlede fødevareforbrug er plantebaseret i 2025, bliver i realiseret tidligere:
”I 2022 var 54,4% af vores fødevarer plantebaserede. Med vores køkkenchefers store fokus på at udvikle nye grønne retter og med vores samarbejde med Planteslagterne, når vi med stor sandsynlighed målet om de 60% inden 2025.”