Miljøstyrelsen har i samarbejde med HORESTA afsluttet et projekt, der kortlægger gæsters adfærd i forbindelse med bortskaffelse af affald i det offentlige rum og gæsteområder – med særligt fokus på plastikaffald.
Formålet har været at understøtte hotel- og restaurationsbranchen i deres arbejde med i højere grad at sortere til genanvendelse og reducere forbruget af engangsplastik emballage.
”Vi skal genanvende mere og smartere, og hvis vi skal i mål i vores erhverv, så er gæsterne fuldstændig afgørende. Derfor har dette projekt været vigtigt for HORESTA, og vi ser frem til, at konklusionerne bliver løftet videre i Miljøstyrelsens fremadrettede arbejde. Vores fokus er, at affaldssortering ikke bliver en belastning af driften ude i erhvervet, så det skal være nemt for både virksomheder og forbrugere,” siger Mikal Holt Jensen, miljøchef i HORESTA.
Projektet har fulgt forbrugeren og undersøgt deres adfærd i gæsteområder og offentlige rum. Flere HORESTA-medlemmer har bidraget i undersøgelsen samt afprøvningen, og det har genereret en masse viden om, hvorfor gæsterne ikke altid rammer den rigtige spand, når de står med fx take-away emballage i hånden.
Konkret har projektet identificeret en række barrierer for, at gæsterne sorterer affald korrekt. Og små ting kan gøre en forskel – for eksempel affaldsspandens udformning, men også tvivl om korrekt sortering hos forbrugeren spiller en afgørende rolle.
Projektet har primært fokuseret på engangsemballage af plastik og er udarbejdet som et led i at understøtte sektorsamarbejdet med hotel- og restaurationsbranchen som var nedsat i regi af Plastikhandlingsplanen.
HORESTA har været sekretariat for sektorsamarbejdet, og virksomheden Transition har været udførende på projektet.