Nettoomsætningen steg sig til NOK 4.969 millioner (2.550 millioner).
Norwegian forudser, at høje brændstofomkostninger kan få en negativ indvirkning i løbet af 2023. Målet er 34.000 millioner ASK sædekilometer i løbet af året, en stigning på 24 procent.
Et andet mål er at øge enhedsomsætningen og reducere enhedsomkostningerne eksklusiv brændstof med 5-10 procent i forhold til 2022. Høje brændstofomkostninger og en stærk dollar kan have en negativ indvirkning på de økonomiske resultater.
“Forbrugernes efterspørgsel efter flyrejser kan stadig være påvirket af den nuværende høje inflation og stigende renter. Bookingtendensen er dog fortsat opmuntrende”, skriver Norwegian. Forudsigelserne fremad er dog usikker, da rejsende vælger at bestille rejser tættere på afrejsedagen.
– Det er tydeligt, at Norwegian er i en opadgående formkurve. Det er også nødvendigt, siger Sydbanks aktieanalysechef og luftfartsanalytiker Jacob Pedersen.
Han peger på, at Norwegian – uden at være prangende – har fået styr på nogle af de basale ting, der får et luftfartsselskab til at løbe rundt.
Det handler blandt andet om at holde prisen for at lease sine fly nede, når der ikke er kunder.
Han peger på, at selve overskuddet i 2022 mest skyldes, at der har været nogle engangsindtægter. Derfor lægger han mere vægt på, at Norwegian ser ud til at have fået fat i kunderne igen efter corona-årene.
– Det er et selskab, som indtjeningsmæssigt står langt bedre end eksempelvis SAS, siger han.
Netop konkurrencen med SAS giver ifølge Jacob Pedersen Norwegian en forholdsvis rolig situation.
Mens SAS styrtbløder penge i vintersæsonen og fokuserer på sin proces omkring konkursbeskyttelse, behøver Norwegian ikke frygte et prisangreb fra den front.
I stedet skal Norwegian det kommende år koncentrere sig om at finde et prisniveau, der stadig får folk ud at rejse.