”Vi følger selvfølgelig udviklingen, men det er meningsløst at spekulere i, om SAS eksisterer om to år eller ej. Lige nu handler det bare om at være en god samarbejdspartner for SAS og hjælpe dem til at blive endnu mere effektive,« siger Thomas Woldbye, adm. direktør i Kastrup til Di, og peger samtidig på, at Kastrup »ligesom andre lufthavne« har planer om at hvordan det skal agere, hvis et flyselskab skulle stoppe med at flyve på bestemte ruter eller endda gå konkurs.
“Passagerer forsvinder ikke, bare fordi et flyselskab forsvinder.”
SAS-krisen og også Kastrups udvikling bliver fulgt intensivt lige nu i Danmark. Ikke mindst fordi begge virksomheder er vigtige for beskæftigelsen. Før pandemien arbejdede 23.000 mennesker i og omkring lufthavnen. Tallet var så lavt som 12.000, men er nu oppe på 16.500. Derudover er lufthavnen vigtig for dansk eksport, som i høj grad består af lægemidler, som luftfragt er velegnet til. Der er derfor rejst røster for, at Danmark skal tage en endnu større rolle, når SAS nu har akutte problemer, beretter Di.
“Det burde jeg ikke have nogen mening om. Men det er rigtigt, at Kastrup er vigtig for dansk økonomi. Skulle andre overtage SAS’ ruter, vil det være flyselskaber, der formentlig ikke har så mange ansatte her eller har samme historiske tilknytning til Danmark.”