Verden står over for en desperat mangel på fly, efter at coronatiden tilsyneladende er overstået, og folk igen rejser udenlands i stor stil.
Luftfartsselskaber fra amerikanske United Airlines til indiske Air India har lagt bestillinger – eller forsøger at gøre det – på nye fly i hundredvis. Samtidig praler flyproducenterne Boeing og Airbus af kæmpe aftaler.
Men forsyningsproblemer betyder, at der risikerer at gå flere år, før flyene faktisk bliver leveret.
Det skriver det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg på baggrund af en opgørelse fra analysefirmaet Jefferies LLC, som anslår, at der i øjeblikket er en ordrepukkel på 12.720 fly på verdensplan.
Dermed er der udsigt til, at de skyhøje flypriser, som passagererne verden over klager over, vil vare ved i lang tid endnu, og at det kan ende med at blive endnu værre, før det til sidst går fremad.
»Folk vænnede sig til lavere priser under pandemien, og Kinas genåbning vil gøre det værre. Det handler ikke kun om mangel på fly, men også om andre faktorer som brændstofpriser,« siger Ajay Awtaney, stifter af hjemmesiden for hyppigt flyrejsende LiveFromALounge.com, til Bloomberg.
Både Boeing og Airbus, som i praksis sidder på verdens flyproduktion, har udsolgt af de mest populære fly med blot en enkelt midtergang frem til i hvert tilfælde 2029.
Airbus, som har hovedsæde i Frankrig, måtte tidligere i december melde ud, at man ikke når målet om 700 færdigproducerede fly i år på grund af forsyningsproblemer, hvor det ikke er muligt at fremskaffe de nødvendige komponenter, ligesom der er problemer med at skaffe tilstrækkeligt med arbejdskraft.
Ifølge Steve Udvar-Hazy, som er stifter af Air Lease Corp. og et navn inden for luftfart, er stort set ethvert fly, som de seneste to år er leveret til et af de store flyselskaber, blevet forsinket i afleveringen.
Under coronaepidemien blev massevis af fly parkeret i ørkener rundt omkring i verden, mens man afventede, at normale tilstande vendte tilbage. I hundredvis af disse fly er ikke tilbage i drift, enten fordi der er brug for gennemgribende vedligeholdelse efter ikke at have været i brug så længe, eller fordi luftfartsselskaberne har planlagt alligevel at udfase dem og derfor ikke vil sætte dem ind på ruterne.