Der er behov for, at der på både lande- og EU-niveau bliver postet offentlige penge i luftfartens grønne omstilling.
Sådan lyder budskabet fra SAS’ topchef, Anko van der Werff, i et interview med MobilityWatch.
”Der er virkelig behov for, at regeringer og myndigheder kommer på banen. Når de så har klarlagt spillepladen, er det efter min mening så private selskabers opgave at løbe med bolden,” siger han.
Mens SAS har stillet sig kritisk over for den nye SVM-regerings ambition om at pålægge flyrejser en passagerafgift på gennemsnitligt 100 kr., ser selskabets topchef i højere grad, at forandringerne sker i større skala.
Mere konkret efterspørger den hollandske direktør, at man i Europa skeler til den storstilede klimapakke til 430 mia. dollar, svarende til 3000 mia. danske kroner, som man i USA vedtog tidligere i år.
En del af pakken tæller investeringer i innovation og nye løsninger, der skal sikre en tilstrækkelig forsyning af brændstof fra vedvarende energikilder. Noget, som ifølge SAS-topchefen er afgørende for, at der kan blive sat skub i arbejdet med at gøre luftfarten til en grøn industri.
”Den incitamentspakke er ekstremt vigtig, for så får du en masse til at forsøge at knække koden, og det er det, vi har brug for; produktion, skalering og selvfølgelig distribution.”
Blandt de ting, som SAS-chefen mener, de offentlige investeringer bør bidrage til at få sat skub under, er produktionen af SAF – sustainable aviation fuel.
Her betyder den knappe produktion og høje efterspørgsel, at prisen på dette ifølge van der Werff er mellem 3-10 gange så høj som fossilt brændstof. Og da brændstof udgør 25-30 pct. af omkostningerne for flyselskabet, gør de høje priser ikke omstillingen nemmere.
”Alle er vitterligt interesserede i, at der bliver mere SAF tilgængeligt til en langt bedre pris. Vi har alle incitamenterne til at træde ind i den bæredygtige fremtid, men det er virkelig svært at komme derhen lige nu,” siger han.
På EU-niveau arbejder man i øjeblikket på at fastsætte rammerne for omstillingen af luftfarten.
Senest har man nærmet sig en opdatering af EU’s klimakvotesystem, som pålægger luftfarten at betale mere for dens CO2-udledning, men der er også andet på vej.
Også forordningen RefuelEU Aviation, der ligesom kvotesystemet er en del af unionens store klimapakke Fit for 55, skal sætte rammerne for den europæiske luftfarts omstilling. Her skal rammerne for produktionen af grønt flybrændstof sættes, mens der også skal udarbejdes minimumskrav til andelen af SAF, der fyldes på flyene i de kommende år.
Har taget højde for det grønne
SAS har en målsætning om at reducere sin CO2-udledning med 25 pct. i 2025 sammenlignet med niveauet fra 2005.
Arbejdet med at nå den målsætning går ifølge Anko van der Werff efter planen. Men for at det økonomisk trængte flyselskab, som lige nu er under konkursbeskyttelse ved en amerikansk domstol, skal kunne nå målet, kræver det også investeringer.
I øjeblikket er SAS imidlertid i en situation, hvor man skal bruge færre og ikke flere penge.
Arbejdet med at realisere den storstilede redningsplan SAS Forward pågår således stadig. Her skal man bl.a. reducere sine omkostninger med 7,5 mia. svenske kroner årligt svarende til 5,1 mia. danske kroner, men det aflyser imidlertid ikke en prioritering af grønne investeringer.
I planen er der ifølge topchefen således taget højde for investeringer i den grønne omstilling, ligesom den såkaldte chapter 11-proces ifølge Anko van der Werff heller ikke stiller hindringer i vejen for, at SAS kan investere i grønne tiltag.