Væksten henføres i høj grad til, at Singapore Airlines (SIA) Group var hurtige og initiativrige ift. proaktiv fundraising, talentfastholdelse og ressourceoptimering som forberedelse til den forventede genoptagelse af både internationale og regionale flyrejser. Dette er faktorer, der har skabt en stærk position i forhold til at tiltrække den ophobede efterspørgsel.
Med solid støtte fra flere interessenter var Singapore Airlines og Scoot blandt de første luftfartsselskaber, der atter gik i luften, og udviklingen tog for alvor fart, da regeringen i Singapore begyndte at genåbne sine grænser for internationale rejsende, hvilket begyndte med lanceringen af Vaccinated Travel Lanes (VTL) tilbage i september 2021.
En trettendobling af passagerantal
Tilsammen transporterede SIA og Scoot 11,4 millioner passagerer i løbet af de seks måneder frem til 30. september 2022. Dette er 13 gange så mange passagerer sammenlignet med året før. Væksten i antal rejsende og belægningsprocenten (load factor) var gode og robuste på tværs af alle kabineklasser og internationale regioner. Kun Østasien var undtagelsen, hvor grænserestriktioner i højere grad blev opretholdt hen over de seks måneder.
Gruppens passagerkapacitet steg gennem andet kvartal FY2022/23 til 68% af det præ-pandemiske niveau.
På den direkte rute mellem København og Singapore har væksten ligeledes været stabil og bemærkelsesværdig.
”Vores fly ud af København har stort set været fyldte på samtlige fem ugentlige afgange de sidste måneder. Fremadrettet ser det også godt ud, og flere afgange er udsolgte hen over jul og nytår. Det er utroligt glædeligt, at vi fortsat ser vækst i både danskernes, svenskernes og nordmændenes lyst til at rejse oversøisk,” udtaler Muhammad Raimi, adm. direktør for Singapore Airlines i hele Norden.