Rejsende ønsker også, at teknologien skal blive mere udbredt til at hjælpe med at forenkle deres rejser, ifølge International Air Transport Association’s 2022 Global Passenger Survey med mere end 10.000 deltagere fra 200 lande.
Nick Careen, IATAs senior vicepræsident for operationer, sikkerhed og sikkerhed, siger: ”Rejse under Covid-19 var kompleks, besværlig og tidskrævende på grund af regeringernes rejsekrav. Post-pandemi ønsker passagerer forbedret bekvemmelighed under hele deres rejse. Digitalisering og brug af biometri til at fremskynde rejsen er nøglen. ”
Nærhed til lufthavnen var den højeste prioritet for 75% af de rejsende, langt foran billetprisen (39%). De ønsker også adgang til planlægning og booking på et enkelt sted, såvel som at kunne bruge deres foretrukne betalingsmetode.
De fleste flypassagerer (83%) er også villige til at dele deres indrejseoplysninger for at fremskynde lufthavnens ankomstproces.
”Rejsende har fortalt os, at barrierer for rejser forbliver,” sagde Careen. ”Lande med komplekse visumprocedurer mister de økonomiske fordele, som disse restriktioner medfører. Hvor landene har fjernet visumkrav, trives turisme og rejseøkonomier.
“For lande, der kræver at visse kategorier af rejsende skal få visa, ville drage fordel af rejseviljen til at bruge online processer og dele information på forhånd være en win-win-løsning.”
Undersøgelsen viser, at næsten en femtedel (18%) sagde, at de i øjeblikket kompenserede deres kulstofemissioner ved at flyve, mens 51% af de rejsende under 40 år var uvidende om muligheden for at gøre dette (36%).
Med hensyn til lufthavnsprocesser var passagererne især interesseret i at gennemføre check-in, før de ankom til lufthavnen, samt deltage i programmer for “betroede” rejsende til at fremskynde sikkerhedsscreening.
Der var også støtte til brugen af biometrisk identifikation, som 75% af passagererne gerne vil bruge i stedet for pas og boardingpas. Mere end en tredjedel af de adspurgte har allerede brugt biometrisk ID under rejser med en tilfredshed på 88%. Selvom omkring halvdelen af de rejsende stadig er bekymrede for databeskyttelse.
”Passagerer ser tydeligt teknologi som nøglen til at forbedre bekvemmeligheden ved lufthavnsprocesser,” tilføjede Careen. ”De vil ankomme til lufthavnen klar til at flyve, komme gennem lufthavnen i begge ender af deres rejse hurtigere ved hjælp af biometri og vide, hvor deres bagage til enhver tid er.
”Teknologien findes for at understøtte denne ideelle oplevelse, men vi har brug for samarbejde på tværs af værdikæden og med regeringer for at få det til at ske. Vi er nødt til kontinuerligt at forsikre passagerer om, at de data, der er nødvendige for at støtte en sådan oplevelse, vil blive holdt sikkert. ”