Ifølge Den Europæiske Travel Commission planlægger 70% en tur i de næste seks måneder, en stigning på 4% på et år, det viser en voksende appetit på rejser. Mere end halvdelen (52%) har til hensigt at rejse mindst to gange i år og viser dermed en stigende efterspørgsel efter ferie.
Undersøgelsen viser også et fald på 6% siden maj i antallet af europæere, der sagde, at krigen i Ukraine hindrede deres oprindelige rejseplaner. Samlet set sagde 52% af de rejsende, at konflikten ikke har nogen direkte effekt på deres rejseplaner i de næste måneder. Tilsvarende er færre europæiske rejsende mindre tilbøjelige til at blive afskrækket fra at rejse på grund af Covid-19. Kun 5% af de adspurgte oplyste, at pandemirelaterede bekymringer forhindrede dem i at realisere en planlagt tur.
Men bekymringer relateret til rejseomkostningerne er stigende. Den forventede stigning i rejseomkostningerne bekymrer nu 23% af de europæiske rejsende. Yderligere 17% er urolige af virkningerne af inflation på deres personlige økonomi.
Rejsebudgetter har været på de samme niveauer siden september 2021, hvor 32% af de adspurgte planlægger at bruge mellem € 501 til € 1.000 pr. person på deres næste rejse, inklusive indkvartering og transportomkostninger.
Varigheden af opholdet reduceres imidlertid, da deres penge ikke strækker sig, så langt som de plejede for et år siden.
Præferencer for 3-nætters ophold er steget til 23% fra 18% i september sidste år, mens længere ture på 7 eller flere nætter er faldet til 37%, som er et fald på 9%, hvilket antyder, at rejsende får mindre værdi for deres penge, end de gjorde for et år siden. Intentionen om at rejse er lavere blandt Gen Z (18 til 24-årige), hvor kun 58% svarer positivt i modsætning til alle andre aldersgrupper, der overstiger en 70% sandsynlighed for at rejse.
”Dette indikerer et mere tøvende syn for yngre rejsende, som også kan tilskrives bekymringer om personlig økonomi og stigende rejseomkostninger”
Imidlertid planlægger europæere over 45 år at rejse mest i de næste seks måneder (over 73%), hvilket udtrykker interesse for storbyferier og et behov for at blive en del af destinationen ved at udforske dens kultur og historie.
Frankrig er det mest populære land at besøge i løbet af de næste seks måneder (11%), efterfulgt af Spanien og Italien (begge 9%).