– Dette betyder, at flyene kan flyve “ved tomgang” og næsten som et svævefly til lufthavnen uden at skulle flade ud i højder undervejs. Således reduceres motorbrug, luftfartsselskaberne sparer brændstof og omkostninger, emissionerne falder, og flyet støjniveau, siger lederen afindflyvningskontrollen hos Avinor Flysikring As, Bjørn Pedersen Skjælaaen.
For afgange gælder det samme princip, hvor en afgang, der får lov til at stige uafbrudt til flyvehøjde, reducerer både støj og brændstofforbrug, hvilket reducerer miljøfodaftryk og naboklager.
– For indflyvning- og tårnkontroltjeneste i Avinor er dette et vigtigt kriterium i vores procedurer. Både fordi det reducerer emissionerne, men også fordi det reducerer flysstøj for vores naboer under landinger, tilføjer han.
Oslo lufthavn kommer i undersøgelsen af Eurocontrol Best blandt de 25 største lufthavne i Europa. I gennemsnit flyver næsten 6 ud af 10 fly såkaldte CDO-landinger, mens de, der skal flade ud, gør det i højere højder end andre europæiske lufthavne.
Stockholm og København er næste på listen med ca. 50 procent af denne type landinger. For afgange stiger mere end 9 ud af 10 afgange fra Oslo lufthavn uafbrudt til flyvehøjde.
Lufttrafikcontrollerne arbejder også med miljø og støj. For lufttrafikcontrollerne hos Avinor er disse og andre procedurer, der reducerer det miljømæssige fodaftryk for luftfart, vigtige fokusområder.
– Vi arbejder konstant på at forbedre afgangs- og landingsfasen. Vores mål er at reducere emissioner og støj, hvilket er især vigtigt for vores naboer. I de sidste 15 år har vi arbejdet aktivt for at udvikle et luftrum med moderne ind- og udflyvningsprocedurer, og dette giver gode resultater, siger Gunnar Olsen Skårn, leder af Oslo lufthavn.