”Styrken for ethvert selskab forbedres ved partnerskab,” sagde Weiss. ”Vi har sagt hvert år siden 2014, at vi kom tættere på SkyTeam, og nu er der ingen grund til at sige nej.
”Vores medlemskab vil give os mulighed for at forbedre etablerede forhold til vores værdsatte partnere i Delta og Air France-KLM, samt åbne muligheder for at samarbejde med nye flyselskaber. Det vil muliggøre en problemfri kundeoplevelse med et udvidet netværk og maksimerede loyalitetsfordele. ”
Virgin Atlantic har allerede interlineaftaler med alle 18 nuværende SkyTeam flyselskaber samt codeshares med luftfartsselskaber som Aeromexico og Middle East Airlines.
”Flere codeshares vil følge i de næste par måneder,” tilføjede Weiss. ”Det er en stor faktor for os – vi vil øge evnen for vores rejsende til at rejse problemfrit.”
Deltagelse i SkyTeam giver Virgin Atlantic Passengers adgang til mere end 1.000 destinationer over hele verden samt 750-plus lufthavnslounges. De vil også have “flere muligheder” til at optjene og indløse loyalitetspoint på tværs af alliancens medlemmer.
Virgin er en af de grundlæggende partnere i et transatlantisk joint venture med Key SkyTeammedlemmer Delta Air Lines og Air France-KLM.
Weiss understregede vigtigheden af at få dette joint venture til det “næste niveau”, hvilket betød, at enhver planer om at genoplive en kortdistance-feeder-tjenester var “skrinlagt i nogen tid”.
”Vi har haft ambitionen om et kortdistance-netværk i Manchester og Heathrow, men det vil sandsynligvis blive forsinket på ubestemt tid. Det kan komme tilbage en dag, ”sagde Weiss under pressekonferencen.
Weiss udelukkede også Virgin Atlantic, der vendte tilbage til London Gatwick i 2023, på trods af JV-partneren Delta, der tidligere annoncerede, at det ville genstarte fly fra Londons anden lufthavn i sommeren 2023 for første gang i mere end et årti.
”Jeg er glad for, at Delta flyver til Gatwick – vi har koncentreret vores indsats på Heathrow, og det har betalt sig for kunderne, fordi det er mere effektivt og har flere tilslutningsmuligheder,” tilføjede Weiss.
Mens han roste Gatwick for den måde, den havde opereret i løbet af den travle sommer, tilføjede han, at problemet for lufthavnen var manglen på forbindelse til at supporte Virgin’s langdistanceflyvninger.
”Det er ikke i planerne for 2023 for Virgin Atlantic at flyve fra Gatwick,” bekræftede Weiss.
Kristin Colvile, SkyTeams administrerende direktør, sagde, at hun var “begejstret” for at byde Virgin Atlantic til SkyTeam velkommen til SkyTeam, som vil blive det første nye flyselskab, der slutter sig til alliancen på mere end otte år.
“Virgin Atlantic vil drage fordel af øgede muligheder for at udvide sit globale netværk gennem partnerskaber og synergier: kunder vil have flere måder at tjene og brænde miles, mens de nyder den service, som Virgin Atlantic er kendt for,” tilføjede Colvile.