Københavns lufthavn bør være det åbenlyse knudepunkt for flyvningen i Nordeuropa, siger både lufthavnen og de nordiske flyselskaber. Men dobbeltkapacitet og flere motorveje til lufthavnen øger støjen og påvirker det lokale miljø i Amager, i følge dem, der protesterer.
De beskriver Københavns lufthavn som Europas mest urbane store lufthavn. Og at de omkringliggende beboere ville blive påvirket af øget trafik, ikke mindst en stigning i den transport, der finder sted med fly, der giver mere støj. Lufthavnen afviser kritikken og mener, at nye og større fly giver mindre støj og forbruger mindre luftfartsbrændstof. Og at lufthavnen ikke bør udvikle sig uden for det område, den har i dag.
“Alle projekter ved Amager påvirker miljøet og øger støj og luftforurening i områder, der allerede er stærkt belastet,” skriver tre handlingsgrupper i et opslag. I det pågældende område bor der 200.000 indbyggere. “Amager kan ikke tolerere mere” er deres konklusion. Og de vil gerne høres, når myndighederne skal beslutte sig om lufthavnens masterplan.
En undersøgelse af luften nord for lufthavnen har også vist om tilstedeværelsen af mere ultrafine partikler fra flyvningen i luften i boligområder nord for Kastrup.
Men i lufthavnens egen “masterplan” for udvidelsen lyder det anderledes:
”Københavns Lufthavne A/S (CPH) anbefaler med støtte fra SAS, Norwegian og DAT, at en fremtidig udvidelse af lufthavnen finder sted i det nordlige område inden for lufthavnens eksisterende områder og direkte ved siden af nuværende terminaler, tog, tog, Busser og metro. Det nuværende retsgrundlag, der beskriver, hvordan lufthavnsområdet kan bruges, begrænser mulighederne for en passende udvidelse af parkeringsområder for fly. Inden for et kortere antal år vil der ikke være mere tilgængeligt jord i lufthavnens nordlige område til ekspansion, hvorefter det vil være vanskeligt for lufthavnen at imødekomme fremtidige kapacitetsbehov, ”skriver de.
“Derfor gælder det for CPH at sikre rammerne for en passende og langvarig plan for udvikling af Københavns lufthavn, så lufthavnen kan opretholde en effektiv drift for flyselskaberne og handlingsselskaberne og fortsat have mulighed for at imødekomme behovene fra flyselskaber om flere destinationer”