”Den stærke efterspørgsel, vi ser i sommer, sætter hele luftfartsindustrien på prøve,” sagde Air France-KLM-administrerende direktør Benjamin Smith i den kvartalsvise resultatmeddelelse fredag.
”Mens Air France-KLM havde forberedt sig tæt på efterspørgelsesniveauet fra før pandemien, er vores flyselskaber ikke immun mod de største operationelle udfordringer, der finder sted rundt om i verden. Kundetilfredshed er øverst på vores prioriteter, og vi ved, at vi ikke fuldt ud har været i stand til at levere kvaliteten af den service, der er kommet til at forventes fra os. ”
Resultatet afspejler den solide efterspørgsel i Air France-KLM kvartalsvise nettoindkomst på 324 mio. EUR (330 mio. US $) på en samlet omsætning på € 6,71 mia., Op fra et tab på 1,49 mia. EUR på en omsætning på € 2,75 mia. året før. Passagerindtægterne for kvartalet var 4,84 mia. EUR.
Air France-KLM-kapacitet i andet kvartal var 82 procent af niveauerne i 2. kvartal 2019. Virksomheden forventer, at kapaciteten er i intervallet 80 procent til 85 procent for tredje kvartal og i intervallet 85 procent til 90 procent for fjerde kvartal med et helårsgennemsnit på ca. 80 procent.
Som svar på stigende brændstofpriser og “andre eksterne omkostninger” imdførte flyselskabet forskellige billetprisstigninger i løbet af første halvår i alle langdistanceflyvninger, ifølge Air France-KLM. Mængden af stigningerne varierer afhængigt af destination og rejseklasse og gælder for flyvninger, der drives af Air France og KLM.