Aktiviteten i alle lufthavne er utrolig høj. Nogle steder er aktiviteten så høj, at der bliver sat en kapacitetsgrænse. Det har affødt aflysninger fra eksempelvis KLM til Amsterdam, Lufthansa til Frankfurt og British Airways til London. Det og det faktum, at SAS har strejket, har betydet, at der potentielt kunne have været endnu flere passagerer i Billund Lufthavn.
Alligevel rammer Billund Lufthavn en ny tårnhøj passagerrekord. Der er gået 515.060 passagerer igennem i juli. Det er første gang nogensinde, at der er gået mere end en halv million passagerer igennem terminalen på en måned. Det er en vækst på 21,3 procent ift. juli 2019.
– Der er stor travlhed i luftfarten, og det er ikke alle lufthavne, der er gearet til det efter den hårde coronatid. Vi håber for alle, at der snart kommer styr på flowet i alle lufthavne igen. Men på trods af travlhed og dermed aflyste fly og enkelte strejkeramte charterflyvninger med SAS, rammer vi en ny ’all time high’. Endda med en to-cifret vækstrate. Og det er vi heldigvis gearet til i Billund Lufthavn. Flyselskaberne har udvist stor tiltro til Billund Lufthavn og Vestdanmark, og det bliver i den grad besvaret af danskerne, der rejser mere end nogensinde før, fastslår Jan Hessellund, adm. direktør i Billund Lufthavn.
120 direkte destinationer fra Billund Lufthavn
Juli har bragt gode nyheder med sig på passagersiden, hvor SUN-AIR har meldt deres ankomst tilbage på platformen fra den 5. september med deres rute til London City.
Turkish Airlines har ikke fløjet i vinterhalvåret siden 2019, men det gør de igen fra den kommende vinter. Det udvider udbuddet til attraktive vinterferiemål på eksempelvis Bali, Maldiverne og Bangkok, men det åbner også op for erhvervslivet og deres forretninger i Asien.
– SUN-AIR er tilbage på platformen igen fra september, hvilket de erhvervsrejsende især glæder sig til. Derudover har vi her i juli fået bekræftet, at Turkish Airlines fortsætter med at flyve ind i vinterhalvåret igen. Det har de ikke gjort under corona. Så det er dejligt, at de er tilbage, da deres vinterflyvninger er attraktive både over for ferierejsende til eksempelvis Maldiverne, for de erhvervsrejsende, men også i høj grad for de herboende tyrkere, fastslår Jan Hessellund og understreger:
– Vi har omkring 20 procent flere destinationer, end vi havde i 2019, og næsten alle flyselskaber og ruter fra det ”gamle” netværk er tilbage. Så vi kan sagtens sætte to streger under, at vi er tilbage på og over niveauet for 2019.