Den britiske baserede flyselskab havde et tab før skat på 114 millioner pund i de tre måneder, der sluttede den 30. juni, da det led flere aflysninger end normalt på grund af et “stramt” arbejdsmarked og “operationelle udfordringer”, som påvirkede hele Luftfartsmarked. Flyselskabet annoncerede sit kvartalsvise tab en dag efter, at ærke-rival Ryanair annoncerede, at det var vendt tilbage til overskud.
EasyJet sagde, at trods disse problemer havde de opereret 95 procent af sin planlagte flyvninger i april-juni-kvartalet.
Flyselskabet har også skåret en vis kapacitet i løbet af det indeværende kvartal, der kører indtil udgangen af september, delvis på grund af kapacitetsbegrænsninger, der er pålagt af London Gatwick og Amsterdam Schiphol lufthavne. EasyJet tilføjede, at de fortsat vil finjustere deres tidsplan om nødvendigt.
Johan Lundgren, EasyJets CEO, sagde: “At levere til kunder i denne sommer er stadig vores højeste prioritet. I løbet af kvartalet transporterede vi syv gange flere kunder end på samme tid sidste år og gennemførte 95 procent af vores tidsplan.
”Vi har taget skridt til at opbygge den yderligere modstandsdygtighed, der er nødvendig i sommer, og operationen er nu normaliseret.
“På trods af tabet i dette kvartal på grund af de kortsigtede uegelmæssigheder har tilbagevenden til at flyve i næsten fuld skala demonstreret, at de strategiske initiativer, der blev lanceret under pandemien, leverer nu og med mere fremover.”
EasyJet transportedere 22 millioner passagerer i april-juni-kvartalet, en stigning fra kun tre millioner i samme periode i 2021, da det nåede 87 procent af kapaciteten i 2019.
Den samlede omsætning steg til 1,75 milliarder pund for kvartalet, hvor supplerende salg overgik før-covidniveauet efter en stigning på 55 procent i 2019, til et gennemsnit på £ 22,07 pr. passager ved hjælp af mersalg af kabineposer og tilføjelsen af andre produkter.
EasyJet forventer, at det aktuelle kvartal, der dækker Europas højsæson for rejser, at ville se en kapacitet på 90 procent af 2019 -niveauet med en kabinefaktorer over 90 procent.
Flyselskabet sagde, at det mente, at kapaciteten og omkostningsproblemerne forårsaget af udbredt forstyrrelse i sommer var en “engangs”, og der ville være “større modstandsdygtighed” i tide til spidsbelastningsperioder i 2023.