Annons:

Forbrugerombudsmanden politianmelder virksomheder der sørger for kompensation ved flyforsinkelse

Virksomhederne har overtrådt lovgivningen ved blandt andet at modtage kompensationen fra flyselskaber på vegne af forbrugerne og ved at opkræve salærer, som afhænger af kompensationens størrelse.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at virksomhederne har overtrådt lov om juridisk rådgivning og bekendtgørelse om god skik for juridisk rådgivning.

På virksomhedernes hjemmesider bliver salæret beregnet som en andel af den opnåede kompensation. For eksempel skriver en af virksomhederne: ”vores salær udgør max 30 % af den udbetalte kompensation.” Herudover har de fire virksomheder en forretningsmodel, hvor flyselskabet skal udbetale kompensationen til virksomhederne, som herefter fradrager salæret, inden den resterende del af kompensationen overføres til forbrugeren.

Forbrugerombudsmanden vurderer, at flykompensationsvirksomhederne tilbyder juridisk rådgivning og derfor er omfattet af reglerne i lov om juridisk rådgivning.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Alle, som hovedsageligt beskæftiger sig med juridisk rådgivning, og som ikke er advokater eller finansielle virksomheder, skal overholde lov om juridisk rådgivning.”

“Loven forbyder, at rådgiveren kan tage imod penge på vegne af forbrugerne, og det beskytter forbrugerne mod at miste deres penge, hvis rådgiveren fx går konkurs. Derfor er det vigtigt at få afklaret om disse virksomheder er juridiske rådgivere eller ej.”

“Desuden beskytter loven også forbrugerne imod at skulle betale salærer, hvis størrelse afhænger af sagens udbytte.”

Kommentarer

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vores regler er enkle:Hold en god tone og vis respekt for dem vi skriver om og andre læsere, som kommenterer artiklerne. Alle kommentarer redigeres af redaktionen.

0 kommentarer Åbne

Abonner gratis på Travel News’ nyhedsbrev og få de seneste nyheder fra rejsebranchen på alle hverdage inden kl. 8.