Det nyomstrukturerede LCC Norwegian planlægger hurtigt at vokse fra 70 til 100 fly over de kommende to år, men administrerende direktør Geir Karlsen er overbevist om, at gamle fejl ikke vil blive gentaget.
Under en tale ved Routes Europe 2022 i Bergen sagde Karlsen, at Norwegian oplevede “en perfekt storm” i opløbet til pandemien. Virksomheden havde været igennem leverandørproblemer med sine Boeing 787 og 737 MAX og var allerede i gang med at omstrukturere, da COVID-19 ramte.
Karlsen havde håbet på et overskud i 2020, men det blev aldrig til noget. I stedet gennemgik Norwegian en domstolsledet omstruktureringsproces i Irland og Norge, som Karlsen beskrev som en “nulstilling”.
I løbet af den proces indvilligede Norwegian i at beholde 50 leasede 737’ere, og dette er sat til at vokse til 70 til sommer. “Det er en stigning på 40%, og det er det, jeg kalder vækst,” sagde Karlsen.
Yderligere 15 737 MAX’er forventes at følge i foråret 2023. Norwegians netværksudvidelse vil være jævnt fordelt på sine baser i Danmark, Finland, Norge, Spanien og Sverige.
“Vi har en organisation hos Norwegian, hvor vi formentlig kan køre tæt på 100 fly, med det samme personale,” sagde Karlsen. “Derfor tror jeg, at sweet spot i dag er 90- til 100-fly, og vi vil gerne komme derop så hurtigt som muligt.”