“Hvis jeg ser på maj og juni og projicerer videre, ser vi allerede, at vi passerer den tærskel for at være nede med 40 procent eller deromkring,” sagde Guillemette og beskriver virksomhedens optimisme for segmentet. “For det andet, når vi ser på indikatoren for små og mellemstore virksomheders forretningsrejser, selvom vi ikke har kontraktlige aftaler med nogle af disse SMV’er, ser vi, at den trafik er på vej tilbage.”
For Nordamerika oplever Air Canada støt fremskridt, og i september og oktober forventede Guillemette forretningsrejser at komme sig til 20-30 procent tilbage i forhold til 2019-niveauerne.
“Der er en mulighed for at fange nogle virksomheders efterspørgsel i USA, som er kommet sig hurtigere end efterspørgslen i Canada, men af alle de segmenter, hvor vi er meget spændte på at se afkastet, ville det være i dette område,” sagde hun. ser tegn på bedring… Også på afkastsiden ser vi positive afkast i forhold til 2019 for tilbagevendende erhvervsrejser.”
Samlet set var det et “interessant” første kvartal, som startede langsomt på grund af omicron-varianten og sluttede på en “meget positiv bemærkning” med eliminering af flere rejserestriktioner , “hvilket resulterede i, at marts-reservationer kom på over 90 procent af marts 2019-niveauerne ,” sagde Air Canadas præsident og administrerende direktør Michael Rousseau. “Dette er også en meget positiv ledende indikator for meget stærkere Q2 og Q3 resultater.”
På grund af fornyet efterspørgsel efter rejser øgede virksomheden kapaciteten i første kvartal med omkring 2 procent i forhold til det foregående kvartal og næsten 240 procent sammenlignet med første kvartal af 2021, sagde Rousseau. Kapaciteten i første kvartal 2022 var på omkring 55 procent af samme periode for 2019. I løbet af første kvartal annoncerede luftfartsselskabet også, at det ville tilføje nye ruter til USA og genoprette 41 nordamerikanske ruter. Med disse tilføjelser forventer Air Canada at opnå 90 procent af sin præ-pandemiske nordamerikanske kapacitet denne sommer, sagde Guillemette.