Jacob Pedersen mener, at prisstigningerne på brændstof indtil videre har kostet virksomheden 2-2,5 milliarder danske kroner. I betragtning af at aktiviteten skønnes at være 70-80 procent af et normalt år, forventes en omkostningsstigning på mere end 5,5 milliarder danske kroner ved udgangen af 2022.
Sydbank forventer, at SAS i gennemsnit hæver billetpriserne med ca. 70 danske kroner, svarende til mere end 10 procent, for at dække merudgiften til brændstof.
”Vi forventer ikke, at SAS kan vælte hele merudgiften over på kunderne, og derfor ser det allerede nu ud til, at SAS’ underskud i år bliver (lidt) større end forudsigelserne den 22. februar i forbindelse med selskabets første delårsrapport”, skriver Sydbank.
SAS har en gæld på cirka 24 milliarder danske kroner og den skal nedbringes via en allerede annonceret kapitalrejsning, som forventes at udvande de eksisterende minoritetsaktionærer kraftigt.
“Alt tyder på, at investorerne er ved at blive kørt over,” slutter Jacob Pedersen, der gentager anbefalingen om at sælge, da markedsværdien selv efter det seneste prisfald stadig er omkring 10 procent højere end før covid-19-krisen.