Mens Airbnb stort set fokuserede på sin kerneforretning i 2021, udvidede rivaliserende Booking Holdings sin produktportefølje inden for luftfart og ture og aktiviteter. Airbnb investerede kraftigt i markedsføring i 2021, hvor antallet af boliger steg til over seks millioner. Og de udtaler: “Stort set alle vores indtægter kommer fra ophold booket på vores platform.” Airbnb var tydeligt fokuseret på sit kerneprodukt hele året igennem, men det var ikke det samme hos Booking Holdings. Booking.com-ejerselskabet Booking Holding havde en svagere udvikling i antallet af overnatninger, men investerer i stedet i udvikling af salg af flyrejser og aktiviteter.
Booking.com udvidede sit flytilbud til 34 markeder i 2021 efter officielt at have lanceret fly i tredje kvartal af 2020. De køber også eTraveli Group for at styrke sit flytilbud. Samtidig vil udbuddet af ture og aktiviteter vokse til 840 byer i 2021 og med lokale rejsetjenester i 1.450 lufthavne.
Begge virksomheder reducerede omkring 25 procent af deres ansatte i 2020 på grund af pandemien, men i 2021 udvidede Airbnb med 535 ansatte til 6.132 ansatte. Hos Booking.com forblev antallet af ansatte i 2021 på 20.300, det samme antal som i 2020. Shift bemærker, at 48 procent af Booking.com medarbejdere er i Europa, 32 procent i Asien-Stillehavsområdet og 18 procent i Nordamerika.
Airbnb er blevet en meget mere USA-fokuseret virksomhed, når det kommer til at generere indtægter i løbet af de sidste to år med pandemien. Omkring halvdelen af Airbnbs samlede omsætning var baseret i USA i 2021 sammenlignet med 37 procent i 2019.
Hvis man beregner hver virksomheds omsætning pr. medarbejder i 2021, var Airbnbs meget højere end Booking.com – $ 977.000 for Airbnb mod $ 542.000 for Booking.com. Andelen tager ikke højde for outsourcede aktiviteter, skriver Skift.
Kilde: Shift, rapport til U.S. Securities and Exchange Commission.