Flyselskaber er normalt i stand til at genvinde det meste af en stigning i brændstofpriserne gennem højere priser. Men sammenløbet af Covid-19-opsvinget og Ruslands invasion af Ukraine og efterfølgende stigning i oliepriserne har bragt industrien i ukendt farvand.
“Der er virkelig ingen præcedens for, hvad der foregår lige nu,” sagde United Airlines finansdirektør Gerry Laderman på ISTAT Americas-konferencen i San Diego mandag. Historisk set kan det Chicago-baserede luftfartsselskab videregive 60 procent af brændstofprisstigningerne til rejsende, men med de utallige kriser er det ikke i stand til at forudsige, om det vil være tilfældet igen, sagde han.
Prisen på Brent-olie, det globale benchmark for olie, lukkede mandag på 123,11 dollar per tønde ifølge Bloomberg-data. Det svarer til en stigning på 57 procent siden begyndelsen af året.
Efter at have hævet billetpriserne er nedskæring af tidsplaner det næste værktøj, som flyselskaberne skal bruge for at imødegå høje brændstofpriser. Passagerkapaciteten er dog allerede lavere i år, end den var i 2019 på grund af genopretningen af Covid-19, og en pilotmangel i USA har tilføjet en yderligere rynke til opsvinget der. Yderligere nedskæringer i tidsplanen kunne bremse rejseopsvinget, der indtil den russiske invasion af Ukraine så direkte rosenrødt ud til sommeren.