En undersøgelse, foretaget af Business Travel Show Europe forud for den internationale kvindedag tirsdag (8. marts), viste, at 42 procent af Travel Managers og indkøbere nu prioriterede kvindelige rejsendes behov – en stigning fra 31 procent i september 2021.
Der vil sandsynligvis være yderligere bevægelse i denne retning med yderligere 7 procent af køberne, der siger, at de planlægger at indføre denne ændring inden for de næste 12 måneder. Før Covid-19-pandemien ramte i begyndelsen af 2020, viste undersøgelser, at indkøbere var mere fokuserede på behovene hos handicappede, yngre, ældre og LGBTQ+-rejsende.
Brigitte Lehle, Porsches chef for travel, siger: “Kvinder besætter i stigende grad jobs, der kræver forretningsrejser. Mobilt arbejde muliggør dog også mere fleksible modeller. “Derfor betyder ændringer i samfundet, mindset og øget fleksibilitet, at kvinder tager på forretningsrejser oftere.”
Lehle tilføjede, at hun gerne vil have, at hendes TMC giver enlige kvindelige rejsende detaljerede destinationsoplysninger, herunder eventuelle specifikke regler eller begrænsninger. “Er landet sikkert? Og kan jeg bevæge mig frit der? Er der nogle særlige regler, som jeg skal overholde på min rejse, såsom den lokale dresscode? Og når der er restriktioner, hvordan håndteres det – skal jeg for eksempel tage offentlig transport eller specifikke transfertjenester?” forklarede hun.
Undersøgelsen blev gennemført af 141 rejsekøbere og ledere, med 33 procent fra Storbritannien, 41 procent fra resten af Europa og 25 procent fra andre dele af verden.