Fire ud af fem medlemmer (82 %) føler, at deres medarbejdere er “villige” eller “meget villige” til at rejse på forretningsrejse i det nuværende miljø, sammenlignet med 64 % i januar-målingen.
Lidt over halvdelen (55 %) sagde, at de vil rejse omkring det samme beløb som før pandemien, og 13 % sagde, at de vil rejse mere.
Yderligere en tredjedel (30%) siger, at de ønsker at rejse “noget eller meget mindre”, end de gjorde før pandemien.
Tre ud af fire (78 %) undersøgte leverandører og TMC-professionelle føler sig i øjeblikket optimistiske med hensyn til forretningsrejsebranchens vej til bedring, op fra 54 %, der rapporterede at være optimistiske i januar-målingen.
I gennemsnit siger rejsekøbere, at deres virksomheds reservationer af forretningsrejser er på 33 % af deres præ-pandemiske niveau, mens rejseleverandører rapporterer, at deres reservationer af forretningsrejser er tilbage på 42 % sammenlignet med niveauet før pandemien.
I den seneste undersøgelse blev rejseledere spurgt, om de tror, deres medarbejdere er interesserede i at udvide arbejdsrejserne til at omfatte en fritidskomponent sammenlignet med før pandemien.
De fleste (82%) mener, at deres medarbejdere er lige så interesserede (53%) eller “mere/meget mere” interesserede (29%) i at kombinere forretningsrejser med fritid.
“Vi går ind i den næste fase af globale forretningsrejser – en med tankevækkende bedring – og vores seneste forskning afspejler det skift,” sagde Suzanne Neufang, CEO, GBTA.
“Erhvervsrejsebranchen er mere optimistisk med hensyn til vejen til bedring. Tegnene er der. Med sikkerhed og sundhed fortsat i højsædet, bevæger vi os ind i en mere endemisk måde at håndtere pandemien på, trin for trin. Og vi definerer og skaber, hvad der skal til for “det næste normale” i globale forretningsrejser – for industrien, virksomheder og rejsende.”
Undersøgelsen af GBTA globale medlemmer fandt sted fra 7.-14. februar 2022 med i alt 461 svar.