Sådan lyder vurderingen fra Hans Jørgen Elnæs, luftfartsanalytiker og ejer af det norske rådgivningsselskab Winair, over for Dagbladet Børsen.
– SAS har ikke haft noget andet valg end at belåne sig for at komme igennem pandemien. Dermed er SAS fanget i gældsfælden, og det må selskabet hurtigst muligt gøre noget ved. Der er ingen anden udvej end at refinansiere gælden og derudover reducere omkostningerne, siger Hans Jørgen Elnæs til Børsen.
Det betyder, at SAS kan ende med at foretage en emission for at hente ny kapital, og dertil skal luftfartsselskabet have nye aftaler på plads med flere fagforeninger. Ellers risikerer SAS at miste førertrøjen på det nordiske marked.
– Sker det ikke i løbet af 2022, får Norwegian muligheden for at overtage som markedsleder i Norden, og SAS flyttes ned på andenpladsen. Derudover vil et svagt SAS tiltrække mere konkurrence fra de store lavprisflyselskaber i Europa, siger Hans Jørgen Elnæs.
Han uddyber, at både irske Ryanair og tyske Eurowings allerede er på plads med baser ved Stockholm Arlanda lufthavn.