Administrerende direktør Benjamin Smith udtaler:
“For første gang siden pandemiens begyndelse havde gruppen bedre resultater end før Covid med et positivt driftsresultat. Mens udgangen af kvartalet så tilbagevenden af rejserestriktioner sammen med Omikron-varianten, afspejler den samlede præstation både den ophobede efterspørgsel efter rejser og resultatet af vores transformationsindsats.”
Han tilføjer: “Krisen er ikke forbi endnu, men dette gør os optimistiske for fremtiden, da vi fremskynder nævnte bestræbelser på at forbedre vores præstationer fra både et økonomisk og miljømæssigt synspunkt.
“Investeringerne i flådefornyelse på tværs af alle koncernens flyselskaber – inklusive den fælles ordre på 100 Airbus A320neo-familiefly med erhvervelsesrettigheder til yderligere 60 fly – er udtryk for dette mål og understreger vores dedikation til at forberede os på fremtiden i dag.”
Hans kommentarer kom, da den europæiske flyselskabsgruppe rapporterede en stigning på 31 % i den årlige passagerbefordring til 44,6 millioner sidste år i forhold til 2020. Men dette repræsenterede omkring 60 % af kapaciteten før pandemisk 2019, hvor første halvdel af 2021 var mere påvirket af rejserestriktioner.
Kort- og mellemdistanceruter, Afrika, Caribien og Det Indiske Ocean klarede sig bedst.
Et driftsresultat på €176 millioner blev opnået i fjerde kvartal, hvilket oversteg de tilsvarende tre måneder før Covid 2019.
Et netto kvartalstab på €127 mio. var en forbedring på €874 mio. år-til-år.
Koncernen var i stand til at lukke 2021 med en positiv indtjening [ebitda] på €745 millioner, en stigning på €2,4 milliarder.
Air France-KLM tog forskellige refinansieringsmuligheder i løbet af året for at hjælpe med at betale et fransk statslån på 4 milliarder euro, med forfaldsdatoen for den sidste rate forlænget til maj 2025.
Flere egenkapitalforstærkende tiltag er planlagt, herunder en mulig kapitalforhøjelse og refinansiering af aktiver for at tilbagebetale statsstøtten fra Frankrig og Holland.